Hårdare kontroll av reklam i USA

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har skärpt sina
kontroller av företagens annonser. Under 2009 dubblades antalet fall
som anmäldes av myndigheten jämfört med året innan.

4 feb 2010, kl 13:11
1

Sedan Barack Obama tillträdde som president har antalet anmälningar till företag som felaktigt annonserat för läkemedel fördubblats. FDAs avdelning för annonsering, DDMAC, har anmärkt på 41 annonser under 2009 jämfört med 21 året innan. Bara under januari i år har ytterligare nio varningar skickats ut till företag. Främst handlar det om att annonserna inte innehåller korrekt information om biverkningar, rapporterar nyhetsbyrån First Word.

Chefen för DDMAC, Thomas Abrams, säger att myndigheten har effektiviserat processen för att kontrollera reklamen i både rörliga och tryckta medier, riktade både till allmänhet och till profession. Förändringen i arbetssättet är en direkt följd av FDA-chefen Margret Hamburg mål att snabba upp det regulatoriska arbetet.

Abrams säger att målet är att företagen ska vända sig till FDA innan de går ut med sina annonser för att stämma av att de är okej. En sådan förhandskoll är idag frivillig i USA men när annonserna väl går ut är det obligatoriskt att förse FDA med innehållet för granskning.

Forbes har listat tio annonser som fått backning av DDMAC under det senaste året.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng