Förslag på hur apoteken ska rankas

Läkemedelsverket har sammanställt en lista med förslag på faktorer som ska visa apotekens kvalitet.

5 feb 2014, kl 09:15
7

Läkemedelsverket har efter ett regeringsuppdrag tagit fram en lista med förslag på indikatorer som kan användas för att mäta kvaliteten på apotek, rapporterar Svensk Farmaci. Indikatorerna är tänk att användas för att jämföra apoteken med avseende på patientsäkerhet, tillgänglighet och kvalitet.

Några av de indikatorer som enligt Svensk Farmaci finns med är möjligheten till enskild rådgivning där man kan prata ostört, hur stor del av öppettiden som det finns en farmaceut i egenvården, om det finns elektroniskt receptexpeditionsstöd installerat på apoteket och om det finns skriftliga rutiner för hur personalen ska hänvisa kunden till ett annat apotek, oavsett kedja, när ett receptläkemedel inte kan expedieras.

Johan Wallér vd på Sveriges apoteksförening tycker att indikatorer på området patientsäkerhet är bra men vänder sig emot att de ska mäta sådant som rör tillgänglighet och kvalitet.

– Det ska hanteras av marknaden, det var det som var hela idén med en omreglerad apoteksmarknad. Det är kunderna som ska välja vilka apotek som är bra och apoteken ska piska varandra, den som är bäst vinner. Där ska inte myndigheterna välja vilka som är bättre eller sämre, säger han.

Tanken är att det ska gå att ta fram siffror för hur bra varje apotek är inom olika områden så att de kan jämföras med varandra. Läkemedelsverkets uppdrag att ta fram indikatorer ligger inom ramen för den Nationella läkemedelsstrategin och ska slutredovisas i juni i år.
 

7 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Johan Wallerr uttalande om att det är kunderna som ska avgöra apotekens kvalitet visar väldigt tydligt att myndigheterna ska lägga sig i mer i apotekens verksamhet. Ett apotek är inte ett 7-eleven. Marknadskrafterna förmår inte att driva fram en god läkemedelshantering. Tyvärr vet inte kunden alltid vad god kvalitet ifråga om apotek innebär. Att handla läkemedel är inte som att handla godis. Det är helt olika tablettaskar.

  2. Nej, Erik, läkemedel är inte godis och apotek är inte 7-eleven. Men att du drar slutsatsen att apoteksaktörerna tror det, säger kanske mer om din inställning till den nya apoteksmarknaden än om hur det ser ut i realiteten. Och hur du ser på människor som är beroende av läkemedel…
    Det är väl uppenbart att en kund kan avgöra om upplevelsen av ett apotek var bra eller dålig efter att läkemedlet som efterfrågades inte fanns i lager, respektive när det är i lager.
    Det är också uppenbart att apotekskedjorna i grunden drivs av kärnverksamheten och att apoteksföreningen ständigt lyfter fram farmaceutisk kompetens och apotekens plats i vårdkedjan. Och att det är utmärkt att branschen sätter patientsäkerheten i första rummet, och inget annat.

  3. Prata med vilken apoteksanställd som helst så inser du att apoteksföretagen idag är extremt vinstdrivna, det är de tvungna att vara, för att överleva och för att generera vinst. Dessutom är det få med farmaceutisk bakgrund inom apoteksföretagens styrelser. Få som har förståelsen att läkemedel inte är vilken handelsvara som helst. De flesta farmaceuter vill säkerligen leverera en säker och bra service, men det finns ingen tid att göra det. Det finns säkerligen kunder som värdesätter ett farmaceutiskt kunnande hos personalen, men för majoriteten av kunder är hög kvalitet synonymt med ett snabbt besök. De är inte intresserade av farmaceutens omtanke om att läkemedlet används korrekt. På apotek är god läkemedelskunskap och förståelse hög kvalitet inte snabb leverans och att de har favoritsminket i sortimentet. Låt farmaceuterna just farmaceuter och inte säljare. Det ligger insamhällets intresse att vi har en läkemedelshantering som prioriterar säkerhet, men det är det få kunder som tänker på. Jag är inte heller säker på att kunderna är de som bäst kan berömma den farmaceutiska kvaliteten.

  4. Du talar dock om två olika saker; vad apoteken MÅSTE göra, och vad de VILL göra. Hade apoteksaktörerna velat fokusera mindre på farmaci skulle antagligen inte branschorganisationen tala så mycket om just farmaci, farmaceutiska tjänster och apotekens roll i vårdkedjan. Den som vill stärka farmacin i Sverige gör nog bäst i att vara med och övertyga politikerna om att de glömt bort farmacins möjligheter och betydelse, istället för att klaga på apoteksaktörerna. Tänker jag.
    Dessutom tror jag du har fel om kunderna. Apoteksföreningen har exempelvis konstaterat att kunder som får råd och hjälp av personalen är nöjdare än den som bara går in och får det man ska ha och betalar. Detta nämns ex här: http://www.sverigesapoteksforening.se/nojda-kunder-bra-grund-for-att-lata-apotekens-roll-vaxa/

  5. Visst är det viktigt att mäta kvalité. Största problem med läkemedel och kvalité är symtombehandling med eller utan olämpliga läkemedel. Att ge råd om hur läkemedel ska användas utan att börja med kvalitet i hela läkemedelslistan är hopplöst. Ta intryck av t ex Canada och satsa på att apotekare som har kompetens får optimera läkemedelsbehandlingen.

  6. Har bara blivit en massa onödig reklam. Jag går till närmaste apotek! Och det faktum att medicin ibland inte finns tillgänglig och att apoteket dessutom inte kan tala om var man kan få tag i den medicin man eftersöker är otillfredsställande. Ser inget positivt med utförsäljningen av apoteken!

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng