Företag får inte hindra dialog på Facebook

I USA väntar läkemedelsföretag sedan ett par år på att myndigheterna ska
komma med riktlinjer för vad företagen får inte får göra i sociala
medier. Medan de funderar tar de sociala medierna saken i egna händer.

24 maj 2011, kl 13:20
0

I Sverige har läkemedelsföretagen i princip valt bort social media som Facebook och twitter eftersom reglerna för vad de får och inte får göra begränsar möjligheterna. I USA är marknadsföringsreglerna något mer frikostiga men även där vill myndigheterna ha en viss kontroll. Sedan en tid arbetar FDA med att ta fram riktlinjer för hur de får bete sig i forum och andra sociala websammanhang, men dessa drar ut på tiden.

Men det betyder inte att de sociala medierna väntar. Nyligen har Facebook beslutat att det måste vara möjligt för besökare att skriva kommentarer på sidor som är ägnade åt en sjukdom eller en produkts sida.

Flera av de läkemedelsföretag som finns på Facebook har idag en sådan spärr, där bara förhandsgranskade inlägg publiceras. Det gör dels att de slipper negativa kommentarer från allmänheten, men också att de inte behöver ta i frågan om hur de ska bemöta de kommentarer som dyker upp. Eftersom reglerna är något oklara är de rädda för att de ska få bassning i efterhand för sina utspel av FDA.

Men nu har alltså Facebook sagt nej och för nystartade sidor går det inte längre att välja bort möjligheten att lämna kommentarer. Företag som redan har etablerat sidor rekommenderas att senast i augusti göra kommentarer möjliga, rapporterar den amerikanska nyhetssajten ClickZ.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng