Farmacevtiska tjänster utreds inte

Många farmacevter och representanter för apotekskedjorna har under hela omregleringen efterfrågat klara besked om vilken ersättning apoteken kan få för så kallade farmacevtiska tjänster. Det handlar om till exempel blodtrycksmätning och hälsoråd som kunderna kan få på apoteken. I höstas gick dåvarande statssekreterare Dan Ericsson (KD) ut med beskedet att om alliansregeringen vann valet skulle […]

27 jan 2011, kl 15:57
1

Många farmacevter och representanter för apotekskedjorna har under hela omregleringen efterfrågat klara besked om vilken ersättning apoteken kan få för så kallade farmacevtiska tjänster. Det handlar om till exempel blodtrycksmätning och hälsoråd som kunderna kan få på apoteken.

I höstas gick dåvarande statssekreterare Dan Ericsson (KD) ut med beskedet att om alliansregeringen vann valet skulle en utredning om hur en ersättningsmodell skulle kunna se ut att tillsättas, ett uppdrag som skulle gå till TLV. Men någon sådan utredning blir det inte.
– Det här är en viktig fråga men vi vill vänta och se hur det utvecklar sig på marknaden. Vi ser redan att den här typen av tjänster växer fram hos apoteken som ett konkurrensmedel, och vi vill gärna följa detta innan vi går vidare, säger Joakim Pettersson, politisk sakkunnig på socialdepartementet.

Enligt Joakim Pettersson vill regeringen först undersöka vilka typer av tjänster som det kan handla om och vilken nytta de kan göra. Han ser positivt på att de olika aktörerna provar olika lösningar.
– Sen är det klart att man som aktör gärna vill ha betalt för sitt arbete men vi har också ett ansvar för skattebetalarnas pengar och måste kunna veta att det verkligen bidrar till målet som är en ändamålsenlig läkemedelsanvändning.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Dagligen gör jag nytta i och med att jag hittar felaktiga doser, preparatval mm som läkare justerar efter telefonkontakt, hjälper kunder att få ordning på sin receptlista, förebygger läkemedelsrelaterade problem genom att förtydliga det som sagts hos läkaren, etc etc. Detta tar ju en viss tid i anspråk och jag drivs främst av min yrkesstolhet och är glad att min kedja har mottot att göra kunden nöjd och överträffa förväntningarna. Vi får än så länge lov att ta oss den tid vi anser behöva med varje kund.
    Men ibland undrar jag om jag bara ska få betalt genom att min kedja vinner i respekt hos kunderna och på så sätt behåller dem som trogna.
    Ibland funderar jag över varför vi inte får någon ersättning för den nytta vi gör för att våra medborgare ska erhålla god läkemedelsanvändning.
    Upplever också att kunder får olika kvalite på denna bit beroende av vilket lönsamhetstänk som är på olika apotek.
    Är rädd för att få uppleva en dag när ekonomin gör att jag inte kan utföra mitt farmaceutiska uppdrag på det seriösa sätt jag gör idag..

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng