Annons

?Falska kunder? avslöjade
dålig rådgivning på apoteken

Trots att kunderna hade läkemedlet för första gången ställdes inte relevanta frågor vid 37 procent av expeditionerna. Det är resultatet av så kallad Mystery shopping på svenska apotek.

24 jan 2007, kl 15:48
0

Utifrån de attitydundersökningar som Apoteket AB gör tycks allmänhetens förtroende för företaget vara mycket gott.

Det tycker Cecilia Bernsten, ordförande i Sveriges Farmacevtförbund, egentligen är oroande. Skälet är att den studie som hon, tillsammans med professor Mary Tully vid enheten för samhällsfarmaci vid Uppsala universitet varit projektledare för, visar att kunder ofta inte får den rådgivning man bör få.

Till exempel tycks personalen sällan fråga om kunden vet vad läkemedlet ska användas för, trots att han eller hon tidigare inte använt det.

Studien, Rådgivning på apotek i Sverige, genomfördes som en Mystery shopping, det vill säga information samlades in av personer som utgav sig för att vara patienter. Recepten var utskrivna av läkare på vanliga receptblanketter. ?Kunderna? har, om de fått frågan om de använt läkemedlet tidigare, svarat nej.

300 apoteksbesök
– De är valda med omsorg. Det är läkemedel för vilka det finns särskilda säkerhetsföreskrifter eller instruktioner som ska tas upp vid det första expeditionstillfället, påpekar Cecilia Bernsten.

– Vi har varit extremt försiktiga med vilka krav vi ställt på information och rådgivning. Det har bara handlat om vad som ska ges när det gäller den här typen av läkemedel.

Studien visar att 37 procent av ?patienterna? inte fick några frågor, och 24 procent inte fick information. Det var alltså vanligare att personalen informerade än förhörde sig om patientens egna frågor för att därefter kunna ge den anpassade information som man enligt receptföreskrifterna ska ge.

Allvarlig brist på rådgivning, det vill säga när ?patienten? vare sig fick frågor eller information om läkemedlet gällde för 16 procent av apoteksbesöken.

Sveriges Farmacevtförbund ska informera Socialstyrelsen och Läkemedelsverket om resultatet av studien.

– Myndigheterna ska ju övervaka att receptföreskrifterna efterlevs, säger Cecilia Bernsten.