Ett guldpiller och många falska nyheter

Den franska tidskriften Prescrire har tilldelat Swedish Orphan ?Guldpillret? för dess preparat Orfadin. Utmärkelsen utdelas endast enstaka år och avser terapeutiska genombrott.

27 mar 2007, kl 13:40
0

Prescrire är en fransk oberoende tidskrift om läkemedel som finansieras helt och hållet via prenumerationer. Varje år betygsätter Prescrire alla läkemedelsnyheter som presenterats på den franska marknaden. Tillgängliga fakta jämförs och analyseras, dessutom begär redaktionen regelmässigt in kompletterande information från de berörda företagen, framför allt information som inte publicerats. Företag som inte svarar brännmärks av tidningen.
Förra året bedömdes 535 nyheter. Bedömningen omfattade såväl nya mediciner som gamla mediciner i nya versioner och/eller med nya indikationer.


Endast ett av preparaten fick högsta betyg ? ?Bravo?. Det var Orfadin från det svenska läkemedelsföretaget Swedish Orphan, som är specialiserat på att ta fram läkemedel mot sällsynta sjukdomar som saknar tillfredsställande behandling.
Orfadin är företagets första egna produkt och möjliggör effektiv behandling av tyrosinemi, en mycket ovanlig medfödd och dödlig leversjukdom. I hela världen finns cirka 400 barn med denna sjukdom. Om de behandlas med Orfadin är överlevnadschansen 90 procent.
Nu har alltså Orfadin blivit belönat med ?Guldpillret? (Pilule d?or) ? högsta utmärkelsen på Prescrires prislista över föregående års nya läkemedel.
Förra gången ?Guldpillret? utdelades var 1998 och gällde AIDS-medicinen Crixivan. Totalt har utmärkelsen delats ut nio gånger under Prescrires 26 åriga existens.


Tidskriften är alltså sträng i sina omdömen. Av de 535 läkemedel, som betygsattes förra året fick 469 omdömet ?Tillför inget nytt?. För flertalet ? 400 ? var omdömet självklart, eftersom det handlade om kopior av redan tillgängliga läkemedel.
Totalt lanserades 50 preparat med nya kommersiella namn, men ungefär hälften av dessa var falska nyheter, enligt Prescrires sätt att se på saken. En del var gamla läkemedel med nya indikationer. Andra var mycket snarlika redan existerande läkemedel och innebar ingen påtaglig terapeutisk förbättring.
För fyra preparat fanns indikationer mot ?påhittade? sjukdomar, som enligt Prescrire enbart tillkommit för att öka företagens försäljning. Så till exempel har Sanofi-Aventis nya preparat mot övervikt, Acomplia, i marknadsföringen uppgivits vara verksamt mot ?metaboliskt syndrom?. Enligt Prescrire är detta inget annat än ?en diffus beteckning för ett antal störningar av skilda slag?.
Än allvarligare var att 17 nya preparat bedömdes innebära större risker än fördelar ? delvis ett utslag av de tillståndsgivande myndigheternas slapphet:
?Myndigheterna ser ofta mer till läkemedelsföretagens kortsiktiga ekonomiska intressen än till patienternas väl?, skriver tidningen i sin sammanfattning av läkemedelsåret 2006.

Slutklämmen lyder:
?Oförmögna att ta fram nya läkemedel som innebär påtagliga förbättringar för patienterna, mångfaldigar läkemedelsbolagen knepen för att utnyttja sina patent till det yttersta, bland annat genom att hitta på nya indikationer. Samtidigt tvekar de inte att bruka och missbruka alla tänkbara former av marknadsföring för att driva på försäljningen av sina produkter.?

Stefan Andersson
frilansjournalist i Paris


 


 


 

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng