Direktreklam om HPV-vaccin är OK

Det är helt enligt regelverket att ett Sanofi Pasteur MSD skickar brev till tonårsföräldrar med uppmaningen att vaccinera sina döttrar mot HPV-virus. Däremot är det vilseledande när samma företag tillsammans med ett landsting uppmanar till vaccinering via en tidningsannons.

22 sep 2008, kl 11:34
0

MARKNADSFÖRING Det är den bedömning IGM, Industrigranskningsmannen, gjort efter att marknadsföringen anmälts till honom.
I det första fallet anser anmälarna att man som förälder hamnar i en ?gisslansituation? när man får ett brev hem med den här uppmaningen tillsammans med uppmaningen att ?passa på? innan rabatten i förmånssystemet går ut.
I
GM som på eget initiativ
eller efter anmälan granskar marknadsföringen av läkemedel avvisar påståendet. Brevet är vare sig integritetskränkande eller ett problem för föräldrar som saknar kunskap anser han. Eftersom vaccinationen sker på vårdcentral kommer föräldrarna att få mer information där, anser han.

I det andra
fallet där landstinget i Halland tillsammans med Sanofi Pasteur MSD gjort gemensam sak och i en textannons i lokaltidningen gått ut med uppmaningen ?Vaccinera dig mot Gardasil? anser dock IGM att företaget gjort fel.

Skälet är att annonsen
ger intryck av att det är landstinget som ensamt står bakom den, medan regelverket tvärtom trycker på att läkemedelsreklam ska vara lätt att känna igen som sådan.
Därför får företaget betala 80 000 för den marknadsföringen, med brevet till tonårsföräldrarna frias.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng