Interaktion med förbehåll

    24 Feb 2009, kl 13:31
    0

    Petra Hedbom
    Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

    Om bloggen

    Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

    Läkemedelsbolagen fular sig en del på nätet. I alla fall om man får tro
    statistiken från industrins informationsgranskningsman, IGM. Vid en
    titt i högen av anmälningar är övervägande många fall av hemsidor med
    tveksamt eller otydligt innehåll. Genom att bli mer interaktiva hoppas
    några av företagen på att deras trovärdighet ska öka.

    Flera läkemedelsföretag har redan börjat använda medier som YouTube för att marknadsföra sina produkter.  Men att klivet ut i de sociala medierna där läsare och tittare själva kan bidar med alster till hemsidor och kampanjer har än länge varit mest prat. Men nu tar två av de stora jättarna klivet ut i den interagerande världen.

    Först ut är Sanofi-Aventis som dragit igång en egen kanal på YouTube där information varvas med berättelser från patienter. Satsningen är en del av hälsokampanjen GoInsulin, som inte flaggar för några speciella läkemedel men som serverar inslag och information om insulin och diabetes. Bland annat kan besökaren göra ett frågetest som avslöjar myter och sanning i diabetesvärlden. Den orolige kan där lära sig att insulinbehandling är ganska harmlöst och definitivt inte får dig att gå upp några extra kilo.

    Än så länge kör Sanofi en fegisvariant och låter inte besökaren själv bidra med egna filmklipp och kommentaren. En av företagets marknadsansvariga Lynn Crowe säger till nyhetstjänsten Pharmaceutical Executive att de ?tittar på den möjligheten att använda mediets möjligheter till fullo?.

    Astrazeneca i USA har gått ett litet steg längre med sin YouTube-kanal  ?my asthma story?. Där ligger delvis ett antal välregisserade lyckohistorier om patienter som fått ett bättre liv efter att ha börjat använda företagets Symbicort (budesonide/formoterol) men även information om biverkningar och risker. Dessutom tänker Astrazeneca till fullo utnyttja YouTube´s möjlighet att släppa in betraktaren genom att lägga upp filmklipp från allmänheten som kan berätta om sin astma. Genom denna mer kommenterande information hoppas företaget att slippa undan anklagelser om att bedriva ensidiga och onyanserade kampanjer.

    Hur många som ska jobba med att granska de inskickade ärendena, som kommer att finnas till allmän beskådan från den 20 mars, innan de läggs ut framgår inte. Framgår gör däremot att det inte går för sig att skrävla om andra behandlingar än just Symbicort som gjort susen. På den svenska marknaden är liknande grepp för marknadsföring inte
    tillåtna och det som sker på YouTube är
    gör det utifrån den amerikanska regelverket. Ingen svensk motsvarighet att vänta alltså.

    Tanken med patientberättelser är fin men det frågan är hur trovärdiga de insända bidragen egentligen är. Jag har länge frågat mig när företagen ska ta till fejkade bloggar där någon, till synes verklig person, i dagboksform liksom i förbifarten beskriver hur bra den mår med hjälp av ett visst läkemedel. Förmodligen finns de redan där ute på behörigt anstånd från IGM;s skyddande armar.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här