Ett annat sätt att varna för förfalskningar

18 feb 2009, kl 13:12
0

Ingrid Helander
<a href="mailto:ingrid@lakemedelsvarlden.se">ingrid@lakemedelsvarlden.se</a>

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

När svenska Läkemedelsverket satsar på det lite udda greppet
låtsasreklam för att informera om falska läkemedel på internet, kör
dess engelska motsvarighet en ren skrämselkampanj. Den döda råttan som
visas på brittiska biografer under vintern spelar helt på äckel. Men
blir man verkligen mindre benägen att köpa läkemedel på internet efter
att ha sett den?

Förfalskade läkemedel på internet är som bekant ett problem som många försöker lösa. De flesta verkar överens om att en viktig pusselbit är att göra allmänheten uppmärksam på dess faror. Men hur det ska gå till finns det så klart en hel del olika åsikter om. Läkemedelsverkets idé, att genom en låtsaskampanj få igång snacket och också visa det absurda i att sälja läkemedel okontrollerat, har under sitt första halvår fått både ris och ros. Själva anser de, som vi skrivit om här i bloggen tidigare, att de lyckats bra.

Om man nu inte tror på Läkemedelsverkets idé kanske man kan hämta inspiration från den kampanj som visas på brittiska biografer för tillfället. Mitt i popcorn-ätandet får biobesökarna ta del av en kort filmsnutt som visar en man som kommer in i sitt kök. Han tar ut en tablett ur en postförsändelse, sväljer den, dricker lite vatten och sen börjar äckelscenen. Under ett rejält hulkande drar han, med svansen först, ut en död råtta ur munnen. Speakerrösten säger ?Råttgift, bara en av många ingredienser som kan finnas i läkemedel köpta från illegala internetsidor.?

För den som vill se filmen (här utfärdas en varning: illamåendet sitter i en bra stund efter) finns den på webbsiten www.realdanger.co.uk.

Där kan man också se en annan filmsnutt där producenterna bakom filmen, bland annat initiativtagaren Pfizer och representanter från engelska läkemedelsverket, förklarar hur de tänkt. Principen verkar vara att visa en film som folk inte glömmer. Eller som Peter Baker, chef för ?Men’s Health Forum? uttrycker det: ?Jag hoppas att de män som köpt läkemedel via internet och som ser den här filmen kommer komma ihåg den nästan gång de tänker köpa läkemedel via internet och att de då tänker till en extra gång.?

Kanske är det smart tänkt. Att koppla hela internetköptet till någon slags Pavlovsk reaktion som gör att du mår illa bara du tänker på läkemedel och internet. Om man istället tror på att det finns en kraft i upplysning, att det bästa är att tala till folks förnuft, så är risken för bakslag överhängande. För hur äcklig råttan än är så är det lätt, för den som vill, att avfärda den som en desperat gimmick från en industri som inte gillar kopior. 

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng