Försäljningsetik och kuponger

    29 Jan 2010, kl 12:25
    0

    Petra Hedbom
    Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

    Om bloggen

    Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

    Handla för 150 kronor och få en handdesinfektion på köpet. Det var ett
    av premiärerbjudandena som fanns på Medstops apotek vid invigningen.
    Erbjudanden och rabatter kommer med all säkerhet ingå i batteriet av
    knep som apotekskedjorna tar till för att locka kunder. Men det är inte
    okej att prångla ut läkemedel som kläder i mellandsgsrean. 

    Den som gick in på en av Apoteket ABs apotek för en tid sedan kunde mötas av ett lockande erbjudande – ?Köp 4 förkylningsprodukter och få en bok?. En liten present för den som lade ner en hostmedicin i korgen förutom värktabletterna och nässprayen. Problemet var bara att det var fel. Enligt lagen ska marknadsföring av läkemedel ske på ett sätt som bidrar till en bra läkemedelsanvändning och de tyckte inte Läkemedelsverket att erbjudandet gjorde. Apoteket AB fick på tassen och slutade med erbjudandet.

    Enligt Lennart Forslund som arbetar med medicinsk information på verket kommer det bli klurigt att hålla koll på att försäljarna sköter sig. Det finns inga enkla regler utan bedömningarna görs från fall till fall. De nya apoteken kommer sannolikt att försöka, pröva reglerna och förhoppningsvis hittar man en balans. Många av apoteken kommer troligen att drivas av personer med farmacevtisk kompetens och i alla fall bland de stora kedjorna har kvalitetspratet ljudit högt.

    Värre blir det med de med alla de andra försäljningsställena. Här får man, som Lennart Forslund uttrycker det, lita på deras sunda förnuft. För det är inte falukorv och lösgodis det handlar om även om försäljningsstället är Ica, Q8 eller närlivsen på hörnet. Att kränga ett sexpack folköl och få en laddning ibuprofen på köpet är inte okej. Frågan är vem som ska kontrollera hur de bedriver sin försäljning. Och vad som händer med de som missköter sig?

    Eftersom butikerna inte har något tillstånd som kan dras in kan man undra vilka incitament som kommer att finnas för att de ska hålla sig inom regelverket? Ett regelverk som dessutom, tre månader efter försäljningsstarten, fortfarande innehåller frågetecken om till exempel kontrollprogram. Som det är nu hoppas myndigheterna på att handlarna ska arbeta enligt devisen ?fråga först? när de är osäkra om på om allergitabletter med kort datum får reas ut. Inte att de först testar gränserna för att se när någon säger stopp.

    I USA har trenden med rabatter på läkemedel tagit hiskeliga proportioner. Där kan patienter med skral kassa printa ut rabattkuponger på nätet både för OTC och receptbelagda preparat.  För att möta den generiska konkurrensen kör flera av de stora företagen, bland andra Lundbeck och Wyeth, stenhårt med olika kunderbjudanden när patienter kan spara flera hundra kronor i månaden på att välja en viss sorts antidepressivt.

    Det känns skönt att reglerna i Sverige inte tillåter något i närheten men det ska blir intressant att se hur mycket gränserna kommer att testas på det receptfria sortimentet.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här