Blåst på konfekten

Apoteksmarknadsutredningen skapar förväntningar hos landets apotekare som i åtskilliga år gått och väntat på möjligheten att ha en annan arbetsgivare än staten. Men vad är det för bilder som skapar lockelsen? Ett hål i väggen i det stora köpcentret? Ett eget apotek i Fjällbacka på västkusten för sommargästerna? Många av alternativen har säkerligen intressanta kvaliteter […]

15 jun 2007, kl 19:30
0

Apoteksmarknadsutredningen skapar förväntningar hos landets apotekare som i åtskilliga år gått och väntat på möjligheten att ha en annan arbetsgivare än staten. Men vad är det för bilder som skapar lockelsen? Ett hål i väggen i det stora köpcentret? Ett eget apotek i Fjällbacka på västkusten för sommargästerna? Många av alternativen har säkerligen intressanta kvaliteter för den som vågar ta steget. Men hur får man butiken att gå ihop rent ekonomiskt?

Den del av läkemedelssortimentet där de stora volymerna finns utgörs idag av läkemedel med hårt pressade priser. Det krävs stora volymer för att det ska vara intressant att saluföra dessa läkemedel som logistiskt alltmer påminner om de lågprisvaror som köpcentren cirkulerar i stora mängder. En framtida lösning med ett maxpris som enda prisbegränsning kommer ytterligare att försvåra kalkylerna för apoteksentreprenören.
Eller är de nya patentskyddade läkemedlen med höga priser lockbetet? Bra tanke men fel tajming, tror jag. Parallellt med utredningen har processen att flytta sig uppåt i värdekedjan kommit i gång på några läkemedelsföretag ? att tillhandahålla mer än enbart pillerburken. I bransch efter bransch har man de senaste åren genomgått en utveckling från att leverera en produkt till att tillhandahålla en lösning eller en funktion.

Med den snabba tekniska utvecklingen och de alltmer komplexa produkterna väljer inköparna i andra branscher att mer och mer låta leverantören ta ansvar för hela paketet. Det är inte möjligt för inköparna att vara uppdaterade på alla områden. Leverantören får ta ansvaret för miljöskyddet, logistikflödet och så vidare. De väl utvecklade relationerna mellan kund och leverantör bidrar till vinna-vinna lösningar som ska gynna de inblandade parterna.
Jag tror att vi inom en nära framtid kommer att se samma utveckling på läkemedelsmarknaden. Vi kommer att få se en tvådelad marknad med dels de prispressade läkemedlen på hyllan hos dem som klarar volymvillkoren och dels de dyrare och mer komplexa läkemedlen som läkemedelsföretagen själva hanterar fram till konsumenten, i samverkan med lämplig distributör. Alla utom apotekaren vinner. Läkemedelsföretagen får helt andra incitament att leverera kundnytta. Sjukvården får en partner som bidrar till effektiviseringen i en tid då den demografiska utvecklingen kräver påtagliga effektiviseringar i sjukvårdsarbetet. Patienten och hälsokonsumenten får en bättre service. En service som morgondagens konsument är beredd att betala för.

Och då är jag tillbaka till apotekarna. Det är nämligen där som deras framtida affärer ligger ? i att tillhandahålla de kvalificerade tjänsterna. Men jag är inte säker på att det är bakom en apoteksdisk det ska ske. Den alltmer tidspressade konsumenten i välfärdssamhället söker leverantörer som förstått att det handlar om att tillhandahålla det som underlättar tillvaron. Hälsotrenden växer sig allt starkare men den möter hela tiden ett motstånd i att vi inte hinner med det vi tänkt oss på dygnets vakna timmar. Det är de aktörer som löser den knuten som kommer att göra de stora affärerna.
Det är Baumols dilemma, eller det postindustriella dilemmat, som spökar även här. Baumols dilemma innebär att produkter är lättare att producera till ett lägre pris än vad tjänster är. Och priset är en av de stora framtida utmaningarna för sjukvården. Samtidigt stiger värdet på tjänster och därför är det de kompletta lösningarna som är framgångsvägen för de kommersiella företagen och apotekarna. En allt större del av värdet i den totala affären kommer från det väl utvecklade tjänsteutbudet som ingår i de alltmer omfattande leveransavtalen.

Framåt- eller bakåtsikt? Det är lätt hänt att förlora sikten när det sker flera stora förändringar samtidigt. När dimman har skingrats kan det visa sig att det endast var apotekarna med ett mycket påtagligt nytänkande som hängde med i svängarna. Det andra gänget hann aldrig få ner fingrarna i gottepåsen.

Mats Olsson är omvärldsanalytiker
på Kairos Future, konsult och författare.
Nyligen publicerades hans andra bok
?Från splittring till samverkan på morgondagens läkemedelsmarknad?.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng