?Biverkningsrapportering är en konsumentfråga?

Läkemedelsverket vill att sjukvården ska införliva biverkningsrapporteringen i det dagliga arbetet. Det är bra. Studie efter studie visar ju att läkarna är en svag länk i det nuvarande systemet. Men vad skall man tro om ett säkerhetsövervakningsarbete som konsekvent glömmer den kunskap och det engagemang som finns bland patienter ? konsumenter? Det verkar som Läkemedelsverket […]

20 okt 2004, kl 17:44
0

Läkemedelsverket vill att sjukvården ska införliva biverkningsrapporteringen i det dagliga arbetet. Det är bra.


Studie efter studie visar ju att läkarna är en svag länk i det nuvarande systemet. Men vad skall man tro om ett säkerhetsövervakningsarbete som konsekvent glömmer den kunskap och det engagemang som finns bland patienter ? konsumenter?


Det verkar som Läkemedelsverket har en patriarkalt förhållningssätt till kunskap och engagemang från andra än den innersta kretsen! Ärligt talat, läkemedelsbiverkningar och skador är ett stort problem i vårt samhälle, det handlar för patienternas del om liv och död ? och för samhälle och individ om en massa pengar. För att öka säkerheten behöver alla hjälpas åt med olika erfarenheter och perspektiv. En konsumenternas biverkningsenhet OCH en professionernas dito ? och ett samarbete enheterna emellan ? skulle förbättra säkerhetsövervakningsarbetet avsevärt.


Lena Westin
Konsumentinstitutet Kilen

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng