Annons

Astrazeneca lovar pengar
om besparing uteblir

Det senaste utspelet för att komma med på läkemedelskommitéernas rekommendationslistor kommer från Astrazeneca. Företaget erbjuder landsting en så kallad besparingsgaranti om man byter ut Losec mot Nexium samt rekommenderar det på sin lista.

20 jan 2003, kl 17:11
0

Läkemedelskostnaderna inom öppenvården i Skåne skulle minska med cirka 31 miljoner i år om regionen övergick från Losec, Losec Mups och övriga protonpumpshämmare till Nexium.
Det har Astrazeneca räknat ut i en budgetanalys som man presenterat för Läkemedelsrådet i regionen. Nu tror inte företaget det är rimligt att i praktiken räkna med en total övergång till Nexium. Men en 40-procentig övergång bedömer man i sin kalkyl som möjlig. Det skulle enligt Astrazeneca innebära en kostnadsminskning på 12,4 miljoner.

Delar lika
Företaget erbjuder landsting, som ingår ett avtal, att tillskjuta pengar, en så kallad garanti, om besparingen inte blir den utlovade. Astrazeneca erbjuder en hälften-hälften-uppgörelse, det vill säga landstinget och företaget delar på den uteblivna besparingen.
? Ett problem med det här, som jag ser det, är hur pengarna ska betalas ut om det skulle visa sig att kalkylen inte håller, säger Bodil Ericsson administrativ chef för Läkemedelsrådet i region Skåne.
? Frågan är vem som ska ha pengarna?
Men det är enligt Ann?Charlotte Knutsson på Astrazeneca, mest en teoretisk fråga. Vid en övergång från Losec till Nexium blir kostnadsbesparingen den utlovade. Garantin ska ses som ett sätt att få igång ett samtal och samarbete med landstingen om en effektiv läkemedelsanvändning.
? Det finns en tröghet och rädsla hos landstingen för nya produkter. För att bli tydliga i våra diskussioner har vi därför diskuterat den här garantin med några landsting. Det är en möjlighet att visa vilka besparingar som ligger i det här bytet.
Garantiutspelet kan också ses i skenet av att patentet på Losec snart går ut. För Astrazeneca är det viktigt att styra över marknaden från Losec och Losec Mups till Nexium innan generikaprodukterna dyker upp.

Nexium på listan
Motprestationen från landstingens sida är, i det förslag som Läkemedelsvärlden tagit del av, att Nexium rekommenderas på listan och att inget annat originalpreparat favoriseras.
Även om Astrazeneca i sin garanti talar om en övergång till Nexium från övriga protonpumpshämmare (främst Wyeth Lederles Lanzo) är det ett byte från Astrazenecas Losec till företagets Nexium som ger den utlovade kostnadsminskningen.
I Skåne står Wyeth Lederles Lanzo för 40 procent av användningen och 33 procent av kostnaderna medan Astrazenecas protonpumpshämmare står för 43 procent av användningen (Losec-produkterna 27 procent, Nexium 16 procent) men 60 procent av kostnaderna varav Losec/Losec Mups 47 procent och Nexium 13 procent.

Kritiserade förhandlingar
Förutom tveksamheterna kring hur och till vem pengarna ska utbetalas vill Bodil Ericsson i dagsläget inte kommentera erbjudandet. Skåne är ett av de landsting som förhandlar direkt med industrin om rabatter innan man beslutar om vilka läkemedel som ska rekommenderas. Förhandlingar pågår nu inför den lista som presenteras i vår.
De här förhandlingarna, som några landsting för direkt med industrin, har kritiserats av den arbetsgrupp som utreder hur den framtida prissättningen av läkemedel ska gå till (se LMV 11/02).
Kenneth Widäng, ordförande för läkemedelskommittéen i Norrbotten, som liksom Skåne förhandlar direkt med företag om rabatter, säger att man inte är intresserad om man skulle få ett garantierbjudande. Han ser det som en del i en allt aggressivare marknadsföring.
Men vad är egentligen skillnaden mot de förhandlingar ni själva för om rabatter?
? Då sker det på vårt initiativ. Kommittén bestämmer sig först för vilken substans man ska rekommendera. Därefter går vi ut till företag där det finns konkurrenter och förhandlar om priset.
Även om Astrazenecas besparingsgaranti i första rundan inte handlar om konkurrensen med Wyeth Lederles protonpumpshämmare ifrågasätter Wyeth Lederles vd Håkan Fröderberg metoden.
? Att lova tillskjuta pengar om besparingen inte blir den utlovade är en ny typ av marknadsföring som vi inte stött på. Men om det är förenligt med de lagar och regler vi har idag öppnar det förstås nya möjligheter även för oss.