Annonsen är både stötande och oetisk

Anmäld: Eli Lilly
Anmälare: Riksförbundet för social och mental hälsa, RSMH
Ärende: Marknadsföring av Zyprexa Velotab
Ärendenr: W351/01

16 nov 2001, kl 19:11
0

RSMH framhåller i sin anmälan till IGM att personer som är aktuella för sluten psykiatrisk vård ofta befinner sig i en mycket utsatt situation. Många av dem har upplevt svåra medicinbiverkningar och kan ofta känna misstänksamhet mot och svårighet att känna förtroende för läkare och annan vårdpersonal. Därmed tycker RSMH att Eli Lillys (EL) beskrivningar i annonsen tyder på en häpnadsväckande okunnighet och djupt förakt mot personer med psykiska besvär och funktionshinder.

Att beskriva en så komplex och smärtsam situation i termer som "agiterad" och "motvillig" står i uppenbar strid med god sed och god smak. Att beskriva att läkaren måste stoppa in en tablett i patientens mun och be henna svälja saknar stöd i både hälso- och sjukvårdslagen som i psykiatriska tvångslagstiftningar, menar RSMH. Dessa patienter ska behandlas efter samma etiska principer som frivilliga patienter och tvångsåtgärder får bara användas om patienten inte genom individuellt anpassad friviligt medverkar till vård.

RSMH avslutar sin anmälan med att framhålla att det är djupt oetiskt och osakligt att marknadsföra en tablett genom att beskriva dess främsta förtjänster som att "den inte går att gömma, inte spotta ut samt att inget vatten krävs". RSMH tycker istället att ett läkemedels främsta fördelar borde vara att den har medicinsk effekt – inte hur väl anpassad den är att användas mot patientens vilja.

Eli Lilly bestrider samtliga anmärkningar från RSMH. Annonsen vänder sig till dem som arbetar inom sluten psykiatrisk vård och beskrivningarna i annonsen är ingen ovanlighet för dem utan vardag. EL hävdar att annonsen syftar till att informera om Zyprexa Velotab, en ny beredningsform som smälter i munnen på några sekunder. EL hävdar att denna beredningsform erbjuder ökad nytta och bekvämlighet för både vårdpersonal och patienter. Smälttabletten är mindre kränkande anser EL än både injektion och att under övervakning tvingas svälja en tablett.

Enligt IGM:s uppfattning ifrågasätts inte Zyprexas effekt, den nya beredningsformen eller att en patient i en journalhandling kan beskrivas som agiterad. Istället är det den samlade bilden som förmedlas i annonsen, själva handlandet som sådant där en patient framställs under nedlåtande former som ett objekt att tvångsbehandla. Kritiken gäller det anslag som sammantaget förmedlas till läsaren.

IGM finner att Eli Lilly med ovanstående annonsering på ett stötande och oetiskt sätt framhåller fördelarna med tabletten som är oförenligt med god branschsed. Därmed har företaget brutit mot artiklarna 1 och 3 i Regler för läkemedelsinformation och åläggs att betala en IGM-avgift om 50 000 kr.