E-posta artikel

Du kommer att skicka följande artikel: Apoteken har ett eget ansvar att åstadkomma förändring

* Required Field





Separate multiple entries with a comma. Maximum 5 entries.


E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...

4 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Du glömmer Apotekarsocieteten, din egen organisation! Är det någon som har resurser att i samarbete med branschen få saker att hända istället för att bara snacka borde det vara societen med sina hundratals miljoner som dessutom härstammar från apotekssektorn. Professionsorganisationer driver ju också sådana här frågor i många länder. Stötta brasnchen och få dsaker att hända inom apotek!

  2. Jag är inte helt insatt i vilka medel det finns att söka från Apotekarsocieteten, men jag vet att det finns stipendier. Eventuell övrig forskningsfinansiering kan jag inte uttala mig om. Oavsett är det orimligt att någon annan än apoteksaktörerna och farmaceuterna själva driver och tar ansvar för sin egen utveckling.

  3. Förstatligandet innebar en byråkratisering av apoteken och ett huvudkontor med 1000 anställda fanns plötsligt. Sedan regionchefer och gruppchefer. Apotekschefen var heltidsadministratör och dessutom ersattes 70 % av apotekarapotekscheferna av receptarier med alltså lägre kompetens. Detta för att spara pengar och pressa ner apotekarlönerna. Den statliga tiden handlade om att göra apoteken så effektiva som möjligt och till så låg kostnad som möjligt för receptbelagt. Under den statliga tiden expanderade handelsvaror kraftigt för att vinsten därifrån skulle sänka priset och kostnaden på receptbelagt.

    Att kompetensen har minskat på det enskilda apoteket är negativt om man skall börja med apotekstjänster för alla apotek har säkert inte kompetens för detta idag. Det skapar problem och problemet idag är också att de flesta inte är medvetna om detta problem. Majoriteten av apoteken saknar kompetens för utveckling av tjänster. Apotekskedjorna då? De leds av en VD, som är icke-farmaceut och de är främst ekonomiskt inriktade och vill visa på ett bra ekonomiskt resultat för att kunna kräva högre lön för sig själv (medan de försöker pressa ner lönerna för de anställda).

    Enkla saker, som hjälpa kunden förnya sitt recept är realistiskt för alla apotek och en bra tjänst. Sedan tror jag att apotekstjänster måste vara virtuella för att de skall bli både billiga och bra. Det kan ske via andra företag än apotekskedjorna. Det är orealistiskt att utbilda 3000 personer på apotek bara för en tjänst. Det blir för dyrt och krångligt system.

  4. Sammanfattningsvis kanske 60-70 % av apoteken har lägsta kompetens för receptexpedition och öppethållande. Mycket mer än kompetens för detta finns inte. Minns att när apotekspersonalen fick Läkemedelsvärlden som papperstidning, så kanske 10 % av personalen läste tidningen. Majoriteten klarar inte att kompetensutveckla sig själv utan kräver kurser för allt. Det man kanske är intresserad av är kontrollfunktionen. Någon utveckling i en sådan här organisation kan man inte vänta sig. Kan man inte utveckla sig själv är man helkörd.

Kommentarer inaktiverade.

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här