Vittnesmål från ”Annika” inte okej marknadsföring

Vittnesmål från ”Annika” inte okej marknadsföring

På Abbvies sajt om psoriasis berättar ”Annika” om fördelen med biologiska läkemedel. Nu fälls bolaget.

8 jun 2020, kl 11:21
0

På den nya så kallad disease awarnes-sidan ”Let me ble clear” blandas patientröster och information om psoriasis. Bakom sidan står läkemedelsföretaget Abbvie. En av rösterna, ”Annika”, presenterades med bild och en introduktionstext som informerade om att hon under många år fått behandling, som visserligen hjälpte, men som gjorde henne illamående. Därefter följt av ”I dag mår hon bra på riktigt”.

Klickar läsaren på bilden eller texten spelades en film där ”Annika” berättar vidare om att hon fick psoriasis-diagnosen i 20-årsåldern, tablettbehandlingar samt behandling med ultraviolett ljus och krämer. Det framgår att behandlingen fungerade men att hon upplevde stora besvär i sin vardag.

”Annika” uppmanar till byte

I filmen berättar ”Annika” också om hur hon efter att ha fått inflammation i sina senfästen sattes på biologisk behandling. Hon beskriver effekten som att hon i dag endast tar en spruta och är ”helt besvärsfri” och att det är en ”fantastisk lättnad”. I filmen uppmanas andra med psoriasis att ”stå på sig” och kräva behandling med biologiska läkemedel mot sin psoriasis av sin läkare.

Efter att ha tagit del av ett pliktexemplar av ovanstående informations-/marknadsföringskampanj riktar nu Informationsgranskningsnämnden, IGN, kritik mot Abbvie. IGN konstaterar att Abbvie, som marknadsför flera biologiska läkemedel mot psoriasis, likt det ”Annika” beskriver, brutit mot läkemedelsindustrins etiska regelverk, LER.

IGN menar att det är uppenbart att läsaren/tittaren kopplar filmens budskap om förtjänsten med biologiska läkemedel till företagets egna produkter. Filmen utgör därmed marknadsföring av receptbelagda läkemedel mot allmänheten, bedömer IGN. Den typen av marknadsföring är inte tillåten enligt LER. Det är heller inte tillåtet att enskilda vittnesmål från patienter används som dokumentation av ett läkemedels effekt.

Företaget försvarar sig

Abbvie å sin sida påpekar att det inte nämns några produktnamn i texten/filmen utan att det handlar om biologiska läkemedel i stort. Vidare menar företaget att syftet med publiceringen är att förmå patienter att ”våga diskutera med sin läkare och få en individanpassad behandling”.

IGN håller dock fast vid att informationen/marknadsföringen bryter mot regelverket. Eftersom sidan handlar om psoriasis och det tydligt framgår att Abbvie står bakom den är det naturligt för läsaren att söka vidare på sidan vilka läkemedel Abbvie tillhandahåller för psoriasis, menar IGN.

IGN bedömer att marknadsföringen strider mot det etiska regelverket och att Abbvie har handlat i strid med god branschsed. Abbvie ska därför betala en överträdelseavgift på 110 000 kronor.