Annons

Varning för nyheter som förbättrar sexlivet

Sex säljer. Det räcker med att titta på kvällstidningarnas löpsedlar för att förstå att bara själva ordet sex, i mer eller mindre fantasifulla ordkombinationer, lockar och kittlar oss, eller åtminstone en del av oss, till köp av tidningarna. Sex kan också sälja läkemedel, särskilt i mediernas spalter. Det läkemedel som, utan tvekan, har fått mest […]

19 jun 2006, kl 15:36
0

Sex säljer. Det räcker med att titta på kvällstidningarnas löpsedlar för att förstå att bara själva ordet sex, i mer eller mindre fantasifulla ordkombinationer, lockar och kittlar oss, eller åtminstone en del av oss, till köp av tidningarna.
Sex kan också sälja läkemedel, särskilt i mediernas spalter. Det läkemedel som, utan tvekan, har fått mest uppmärksamhet i medierna det senaste decenniet är Viagra. En slump? Skulle inte tro det. Nyheter om Viagra innehåller alltid en sexvinkel.
Men nu har läkemedelsföretaget Schering-Plough kommit på hur den sexiga slipstenen ska dras även för läkemedel som inte har någon direkt erotisk koppling i sin medicinska effekt.

Måndagen den 24 april gick de ut med ett pressmeddelande till Sveriges samlade medier. ?Pollenallergi försämrar sexlivet? var den lockande rubriken. Meddelandet fortsatte; ?En ny studie visar att obehandlad allergisk snuva, så kallad hösnuva, påverkar sexlusten och prestationsförmågan negativt.?
Detta var naturligtvis mumma för medierna. Årets ?pollenchock? hade då redan vevats flera varv sedan slutet av februari och redaktionerna var i starkt behov av en ny vinkel. Inom några timmar låg nyheten om den stundande björkpollensäsongen som ett hot mot alla allergikers sexliv högt upp på många mediers webbplatser. Kvällstidningarna gick naturligtvis i bräschen och högg likt hungriga hajar på betet, men det gjorde också SVT:s och TV4:s nyheter liksom TT och därmed ett antal större och mindre lokaltidningar varav i varje fall Sydsvenskan var en.

Poängen i pressmeddelandet var naturligtvis att om hösnuvan behandlades med antihistaminer återställdes sexlivet till det normala. Ett svårslaget säljargument för antihistaminer. Ta en tablett och ditt sexliv blir bättre. Och det gällde både kvinnor och män.
Vid en närmare granskning av källan till nyheten är det dock lätt att ifrågasätta det ärliga uppsåtet hos Schering-Plough.
Den ?nya? studien är från 2005 och endast gjord på 43 personer. Eftersom de dessutom delas in i två grupper bestående av män och kvinnor innebär det att resultatet baseras på cirka 20 män i en grupp och ungefär lika många kvinnor i en annan. Detta framgår naturligtvis inte av pressmeddelandet.

Skillnaderna som redovisas anges visserligen som statistiskt signifikanta, men samtidigt är det lätt att räkna ut att en förändring för en, eller ett par av de 20 individerna i varje grupp kraftigt kan påverka resultatet. Det är med andra ord inte särskilt lämpligt att dra alltför långtgående och generaliserade slutsatser av resultatet.
Något som Schering-Plough inte heller berättar är att undersökningen är utförd i Turkiet. Inget ont om turkisk forskning i sig, tvärtom är den på frammarsch inom flera områden. Men däremot kan man ifrågasätta relevansen av fyndet för en svensk björkpollenallergiker. Vem har någonsin sett en björk i Turkiet? Vad det än var för pollenallergi som testades så inte var det björk, den saken är säker.
Men ?nyheten? gick rakt ut till den svenska befolkningen helt okontrollerad av ett flertal svenska medier. Schering-Ploughs PR-trick lyckades i salig symbios med medierna, för kvällstidningarna sålde fler lösnummer, tv-nyheterna fick fler tittare och antihistaminmarknaden fick sig en extra skjuts uppåt. Alla var nöjda och glada.
Det enda vi inte vet är hur många svenska björkpollenallergiker som faktiskt fick ett bättre sexliv och hur många som bara kände sig lurade.

Det finns en risk att Schering-Ploughs framgångsrika PR-trick nu kommer att följas av fler liknande ?nyheter?. Det är knappast något problem att ta fram studieresultat som visar att praktiskt taget vilken sjukdom som helst som påverkar livskvaliteten negativt också påverkar sexlusten åt samma håll. Liksom att man med en behandling som påverkar sjukdomen och förbättrar livskvaliteten också ökar sexlusten.
Det skulle därför inte förvåna mig om vi snart får se nyheter som ?Plötslig huvudvärk försämrar sexlivet?, ?Antidepressiv behandling ökar lusten? eller ?Sura uppstötningar kan lätt förstöra kärleksakten?.
Då vet vi att läkemedelsföretagens marknadsförare slutligen har anammat dokusåpornas två främsta ledord. Sex säljer.