Utebliven expediering ? kund på intensivavdelning

Apotekspersonal sökte på fel produktnamn och hittade inte receptet, vilket ledde till att kunden fick läggas in på intensivvårdsavdelning.

28 aug 2015, kl 08:00
0

En lex Maria-anmälan har gjorts efter att en kund frågat efter ketonstickor och fick svaret att det inte fanns något recept utskrivet. Anledningen till att kunden inte fick ut sina teststickor var att apotekspersonalen sökte på recept som började på ”keto” i stället för namnet på teststickorna.

Den uteblivna expedieringen gjorde att kunden inte hade möjlighet att testa sitt värde och fick läggas in på intensivvårdsavdelning med måttligt svår ketoacidos i samband med en maginfektion.

Inspektionen för vård och omsorg har granskat händelsen samt vårdgivarens interna utredning och avslutat ärendet. Myndigheten har gjort bedömningen att vårdgivarens slutsatser är rimliga samt att ytterligare åtgärder inte krävs.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng