Tydligare rutiner på apotek efter driftstopp

Inga e-recept kunde expedieras under det stora driftstoppet. “Vi har inte varit i detta läge tidigare”, säger Louise Skalin på Apoteket AB.

6 apr 2016, kl 11:07
0

Driftstoppet, som berodde på kapacitetsproblem hos Ehälsomyndighetens it leverantör, gjorde att apoteken inte kom åt den nödvändiga receptinformationen för att expediera e-recept. Det är Ehälsomyndigheten som hanterar systemet.

Från klockan 14.30 i tisdags eftermiddag och fem timmar framåt låg systemet helt nere och under den tiden kunde inga kunder hämta ut sina recept. Förskrivningar av e-recept kunde dock göras under tiden.

På Apoteket AB valde man därför att förtydliga för personalen hur situationer med personer i stort behov av läkemedel kan hanteras.

– Vid ett väldigt akut läge kan vi, efter en författningsmässig och farmakologisk bedömning, lösa det med att patienten visar upp ett pappersrecept eller har ett inringt telefonrecept, vi söker upp lagerplats och plockar varan, skriver doseringsetikett för hand och låter kunden signera ett fakturaunderlag, säger Louise Skalin, chef för farmaci och systemstöd på Apoteket AB.

Louise Skalin påpekar dock att man redan tidigare har kunnat gå ifrån vissa bestämmelser vid liknande situationer, men att gårdagens stopp var allvarligare än normalt. 

– Vi har inte varit i detta läge tidigare utan då har det handlat om mindre stopp där man ändå har kommit åt vissa delar av receptsystemet. Gårdagens förtydligande kring rutinerna ska ses som ett extra stöd till medarbetarna. Sedan är det upp till var och en hur man hanterar situationen, säger Louise Skalin.

Hur många kunder som drabbades av driftstoppet är svårt att säga, men under en vanlig dag expedieras cirka 300 000 e-recept.

Under natten mellan tisdag och onsdag har man arbetat för att stärka upp driften och under onsdag förmiddag förmiddag fungerade recepttjänsten som vanligt igen.

– Vi beklagar naturligtvis det som hänt och kommer att ha en dialog med apoteksaktörerna om vad vi tillsammans kan göra bättre i framtiden, säger Erika Burlin Hellman, pressansvarig på Ehälsomyndigheten.

Stoppet var det första i sitt slag i den omfattningen och nu ska Ehälsomyndigheten vidta åtgärder för att undvika att samma sak händer igen.

– Tillsammans med vår it-driftsleverantör kommer vi att grundligt analysera vad som skedde för att försöka undvika en liknande händelse i framtiden, säger Erika Burlin Hellman.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng