Företaget Haleon Sweden AB gjorde reklam för smärtstillande Voltaren (diklofenak) gel på löparnas nummerlappar på Stockholm Marathon i slutet av maj. En anonym privatperson såg en bild från loppet i sitt flöde på sociala medier och reagerade mot reklamen.
Personen anmälde nummerlappsreklamen till informationsgranskningsnämnden, IGN. Ett argument i anmälan är att den så kallade minimitexten är dålig eftersom den saknar ”adekvata varningar” om exempelvis att undvika solljus när man använder läkemedlet. Dessutom ifrågasätter anmälaren ”om någon som ser loggan springa förbi har en chans att läsa något av minimitexten”.
Kan vara soligt på Stockholm marathon
Haleon håller i sitt svaromål med om att en solvarning borde funnits med. (I Fasstexten om Voltaren gel står att direkt solljus, även solarium, bör undvikas under behandlingen och två veckor efter då det annars finns risk för överkänslighetsreaktioner.)
Däremot anser Haleon inte att minimitexten var för liten utan läsbar ”från måttligt avstånd”.
Även IGN anser att solvarningen borde funnits med eftersom Stockholm marathon äger rum på sommaren och både löpare och publik utsätter sig för solljus.
Alla springer inte så fort
När det gäller textstorleken går IGN på anmälarens linje. Nämnden tar då ändå med både löparnas stora antal, och deras inte alltid så imponerande tempo i bedömningen:
”Även beaktat att en stillastående åskådare vid Stockholm Marathon ser annonsen ett stort antal gånger och det faktum att vissa löpare springer ganska långsamt så torde läsbarheten av minimiinformationen på nummerlappen enligt IGNs bedömning inte nå upp till regelverkets krav på att vara lätt läsbar.”
Nämnden fäller Haleon som ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.