Annons

Schering-Plough bötfällt för olaglig marknadsföring

I en uppgörelse med det amerikanska Justitiedepartementet har Schering-Plough gått med på att betala 3,2 miljarder kronor i böter. Anledningen är olaglig marknadsföring av produkter på icke godkända indikationer. Det är tredje gången på fem år som företaget bötfälls för illegal marknadsföring i USA.

27 okt 2006, kl 00:02
0

Det amerikanska läkemedelsföretaget Schering-Plough har gått med på att betala 435 miljoner dollar, cirka 3,2 miljarder svenska kronor, i böter för att olagligt ha marknadsfört flera av sina produkter. Dessutom ska man ha lurat ett av de amerikanska sjukförsäkringssystemen, Medicaid. Det är tredje gången på fem år som Schering-Plough bötfälls för liknande illegal marknadsföring och har nu bötfällts med totalt 1,3 miljarder dollar.

Justitiedepartementet menar att Schering-Plough har marknadsfört läkemedel på indikationer som inte varit godkända av de amerikanska myndigheterna. Anklagelsen gäller läkemedel som temozolomide (Temodar) och interferon alfa-2a (Intron A).

Enligt Justitiedepartementet har företaget fördelat lukrativa forskningsanslag till utvalda doktorer, placerat dem i välbetalda rådgivningskommittéer samt betalat middagar och annan underhållning i utbyte mot förskrivning på icke godkända indikationer.

Schering-Plough å sin sida menar att den icke godkända förskrivningen skedde sporadiskt. Det tillbakavisas av myndigheterna som anser att det skedde systematiskt och att de anställda hade utbildats för det.