Schering-Plough bötfällt för olaglig marknadsföring

I en uppgörelse med det amerikanska Justitiedepartementet har Schering-Plough gått med på att betala 3,2 miljarder kronor i böter. Anledningen är olaglig marknadsföring av produkter på icke godkända indikationer. Det är tredje gången på fem år som företaget bötfälls för illegal marknadsföring i USA.

27 okt 2006, kl 00:02
0

Det amerikanska läkemedelsföretaget Schering-Plough har gått med på att betala 435 miljoner dollar, cirka 3,2 miljarder svenska kronor, i böter för att olagligt ha marknadsfört flera av sina produkter. Dessutom ska man ha lurat ett av de amerikanska sjukförsäkringssystemen, Medicaid. Det är tredje gången på fem år som Schering-Plough bötfälls för liknande illegal marknadsföring och har nu bötfällts med totalt 1,3 miljarder dollar.

Justitiedepartementet menar att Schering-Plough har marknadsfört läkemedel på indikationer som inte varit godkända av de amerikanska myndigheterna. Anklagelsen gäller läkemedel som temozolomide (Temodar) och interferon alfa-2a (Intron A).

Enligt Justitiedepartementet har företaget fördelat lukrativa forskningsanslag till utvalda doktorer, placerat dem i välbetalda rådgivningskommittéer samt betalat middagar och annan underhållning i utbyte mot förskrivning på icke godkända indikationer.

Schering-Plough å sin sida menar att den icke godkända förskrivningen skedde sporadiskt. Det tillbakavisas av myndigheterna som anser att det skedde systematiskt och att de anställda hade utbildats för det.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng