Satsningar på grossistled skakar om

När de stora apotekskedjorna nu ser över sin logistik pekar mycket åt att hela modellen för distribution är på väg att ändras i Sverige. Enkanalsdistributionen, det vill säga att läkemedelsföretagen levererar sina läkemedel till antingen KD Pharma eller till Tamro som sedan distribuerar ut läkemedlen till alla apotek, är utsatt för konkurrens.– För apoteken är […]

28 apr 2010, kl 12:28
0

När de stora apotekskedjorna nu ser över sin logistik pekar mycket åt att hela modellen för distribution är på väg att ändras i Sverige. Enkanalsdistributionen, det vill säga att läkemedelsföretagen levererar sina läkemedel till antingen KD Pharma eller till Tamro som sedan distribuerar ut läkemedlen till alla apotek, är utsatt för konkurrens.
– För apoteken är enkanalsdistributionen inte effektiv. Tio leveranser i veckan till varje apotek från olika distributörer är dyrt eftersom personal ska ta emot varorna och plocka upp dem. Med en egen distributör som levererar hela sortimentet till apoteken så kan vi få ner antalet leveranser, säger Jostein Lönberg, vice vd på Apotek Hjärtat.

Hjärtat är den första kedjan som öppet satsar på att bli en fullsortimentsdistributör, det vill säga att de vill få alla leverantörer att köra sina varor till en grossist som sedan kör ut varorna till Hjärtats apotek. Som kedja väljer de alltså att hellre betala för distributionen själva istället för att låta läkemedelsföretagen betala det. Genom att helt ta över distributionsledet räknar de också med att bättre kunna förhandla ner priserna med läkemedelsföretagen. Apoteket AB:s satsning på en egen grossistverksamhet utgår från samma resonemang enligt Tore Löwstedt, företagets chef för distribution och produktion.

Även för läkemedelsföretagen innebär den nya marknaden stora omställningar. Många utvärderar nu sina avtal med de gamla distributörerna och diskuterar med de nya apotekskedjorna.
– Vi är ute efter en kostnadseffektiv lösning som är leveranssäker och patientsäker, sen hur den ser ut på den här nya marknaden kan vi inte säga ännu, säger till exempel Johan Walde, affärsområdesdirektör på Pfizer.

På de befintliga distributörerna KD Pharma och Tamro avvaktar man hur marknaden utvecklar sig. Tamros vd Hans Wahlén beskriver det hela som en kamp mellan läkemedelsföretagen och apoteken, olika distributionsmodeller är effektiva för olika intressenter.
– Många av apoteken vill gärna se en lösning där de bara behöver använda sig av en leverantör. Samtidigt ser läkemedelsindustrin vinster i att använda sig av en distributör till alla apotek. Så vi kommer nog se något av en dragkamp som vi som distributörer inte styr över. Vi kommer göra det som marknaden vill.

Dragkampen kommer i slutändan handla om vem som får mest volymer. Om apotekskedjorna lyckas få över leverantörerna av receptbelagda läkemedel direkt till sina egna grossister minskar den volym som KD Pharma och Tamro har att distribuera, vilket i sin tur kommer göra att de tvingas höja sina priser för distributionen ytterligare och konkurrenskraften minskar successivt. Om läkemedelsföretagen istället väljer att fortsätta anlita enkanalsdistributörerna står apotekskedjorna låsta och måste använda dem.

Men en internationell utblick visar att på avreglerade marknader är stora kedjor oftast sina egna distributörer och grossister.
–  Enkanalsdistributionen har utan tvekan sin effektivitet men kommer nog bäst till sin rätt vid ett monopol på detaljhandelsidan. Sannolikt kommer andelen läkemedel som distribueras enligt en enkanalsmodell att vara betydligt mindre om ett par år, säger Tore Löwstedt på Apoteket AB.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng