Rekordstort bötesbelopp för Bayer Schering Pharma

Informationsgranskningsmannen
har fällt Bayer Schering Pharma för oetisk marknadsföring av sitt
potensläkemedel Levitra. Företaget ska betala 400 000 kronor i böter
vilket är det högsta bötesbelopp ett läkemedelsföretag någonsin fått betala i
Sverige.

11 feb 2008, kl 10:57
0

Tidigare
kunde informationsgranskningsmannen, IGM, döma företag till max 250 000 kronor
i böter för oetisk marknadsföring. Men från och med i höstas är maxgränsen i
stället 500 000 kronor. Och först ut att få böter i de högre spannet är
Bayer Schering Pharma. Orsaken är att företaget nu får tidigare böter
dubblerade eftersom de upprepat samma övertramp flera gånger.

I
ett bokningsbrev
till läkare skriver Bayer Schering Pharma att deras
potensläkemedel Levitra (vardenafil) har effekt redan efter 15 minuter för
vissa män, och inom 25 minuter för de flesta. Det här fick det konkurrerande
företaget Pfizer att anmäla Bayer Schering Pharma till IGM eftersom de anser
att påståendet är missvisande.

I
produktresumén
för Levitra står det under dosering att den rekommenderade dosen
är 10 mg som ska tas vid behov cirka 25 till 60 minuter innan sexuell
aktivitet. Under avsnittet om farmakodynamik kan man läsa att 20 mg Levitra i
en studie visat tillräcklig erektion hos vissa män 15 minuter efter intag av
läkemedlet. Det är denna del av produktresumén som Bayer Schering Pharma hänvisar
till i sin marknadsföring.

Men
enligt Pfizer
är informationen missvisande eftersom den rekommenderade dosen är
10 mg och inte 20, och eftersom den tidiga effekten enbart gäller för vissa
män. IGM kompletterar Pfizers anmälan genom att anmäla företaget för
åsidosättande av tidigare beslut från IGM. I tre tidigare ärenden har nämligen
samma fråga varit uppe och i samtliga fall blev företaget fällt. Den tredje
gången gällde ärendet att företaget inte slutat med sin marknadsföring efter de
två första anmälningarna, och den tidigare bötessumman på 100 000 kronor
dubblerades den gången till 200 000 kronor.  

Bayer
Schering Pharma
skriver att de håller med om att de varit otydliga med att tala
om att den tidiga effekten gäller för dosen 20 mg. Samtidigt hänvisar de till
försäljningsstatistik som visar att 20 mg numera är den vanligaste dosen, och
att det därför är rimligt att hänvisa till den effekt som 20 mg kan ge.
Företaget tycker inte heller att de åsidosatt IGM:s tidigare beslut. I tidigare
ärenden har företaget blivit fällda för att ha använt formuleringar som ? Levitra
har effekt efter 10 minuter?, deras nuvarande formulering anser företaget
själva vara korrekt.

Men
IGM går
helt på Pfizers linje och fäller företaget ytterligare en gång. Enligt
praxis ska tidigare böter dubbleras när ett företag upprepar ett fel, och
därför landar nu bötesbeloppet på 400 000 kronor vilket är det högsta
någonsin.
? Det var logiskt med en ny dubblering till 400 000 kronor eftersom det nya
taket tillåter det. Åsidosättanden av
tidigare beslut bedöms mycket strängt i NBL:s
och IGM:s praxis, säger informationsgranskningsmannen Göran Wennersten.
Enligt
Göran Wennersten har företaget accepterat beslutet.