Reklam om cancer-läkemedel var vilseledande

Reklam om cancer-läkemedel var vilseledande

Läkemedelsföretaget Roche överdrev effekten på överlevnaden i annons till förskrivare.

18 mar 2021, kl 11:17
0

Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, fäller företaget Roche för oetisk annonsering om cancerläkemedlet Polivy (polatuzumab vedotin). Polivy används för att behandla vissa patienter med lymfcancern diffust storcelligt b-cellslymfom.

Det är Läkemedelsverket som har anmält Roche till NBL. Läkemedelsverket har uppmärksammat en annons för Polivy i tidskriften Onkologi i Sverige.

Annonsens övre halva hade rubriken ”God jul och god jul igen”. Det fanns även en bild på händer hos en äldre person som tog emot ett paket. I annonsens nedre halva fanns en graf. Denna visade sannolikheten för överlevnad över tid för två olika patientgrupper. Dels patienter som bara behandlats med de två läkemedlen bendamustin och rituximab, och dels patienter som fått dessa läkemedel med tillägg av Polivy.

Vid grafen fanns bland annat texten ”Nu har du möjlighet att ge ett extra år till patienter med R/R DLBCL* som inte kan få stamcellstransplantation – redan vid första relaps”. Det stod också att Polivy ”mer än fördubblar totalöverlevnaden”.

Roche drog in liknande annonser

I sin anmälan till NBL går Läkemedelsverket igenom produktresumén för Polivy samt de studier som är relevanta för påståendena i annonsen. Läkemedelsverket konstaterar att texterna i annonsen antyder att Polivy ökar totalöverlevnaden med ett år. Men i själva verket visar data, enligt myndigheten, att överlevnaden ökar med 7,7 månader. Detta jämfört med patienter som behandlas med enbart bendamustin och rituximab.

”Annonsens rubriker tillskriver behandling med Polivy en större effekt än vad som påvisats. Annonsen är därför vilseledande och uppfyller inte kravet på vederhäftighet”, skriver Läkemedelsverket. Dessutom anmärker Läkemedelsverket på att annonsen saknar information som visar hur statistiskt hållbara uppgifterna i den är. Även detta är en överträdelse av det etiska regelverket.

I sitt svar på kritiken skriver företaget att ”även om intentionerna med framställningen var goda kan Roche i ljuset av anmälan identifiera risker för vilseledning.” Roche har dragit tillbaka planerade annonser i samma serie.

NBL håller med om att annonsen inte följde det etiska regelverket och beslutar att Roche ska betala en straffavgift på 110 000 kronor.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng