Pharma tar körlektioner hos bilindustrin

De stora läkemedelsföretagen har problem med patentutgångar, ökande myndighetskrav, sjunkande intäkter och stigande forskningskostnader. För att lättare gå igenom stålbadet söker flera företag nu hjälp från en annan bransch som redan gjort sin resa ? bilindustrin.

15 dec 2011, kl 16:31
0

Två väsensskilda produkter som bilar och läkemedel har inte mycket gemensamt. Men ?big pharmas? chefer vänder sig nu till bilindustrin för att vända den nedåtgående trenden som många i branschen upplever just nu.

Det man är intresserad av är bland annat det så kallade ?lean-systemet?, som många bilföretag använder sig av för att effektivisera sin produktion. Men man vill också lära sig hur bilföretagen hanterat sin kraftiga effektivisering och stora kostnadsbesparingar.

Till exempel samarbetar Glaxosmithkline sedan september med formel 1-stallet McLaren, framför allt kring innovation och processkunskap. Ett liknande samarbete inleddes av Astrazeneca 2009 med Jaguar Land Rover, inriktat på tillverkningsexpertis.

Ett annat exempel är att sportbilstillverkaren Porsches konsultavdelning, med runt 250 anställda, har börjat erbjuda sina tjänster externt, bland annat till läkemedelsföretag.