Annons

OTC-läkemedel ses som vanliga produkter

I en pilotstudie bestående av djupintervjuer med 20 apotekskunder i Storbritannien och 14 apotekskunder i Sverige har A-C Pälvärinne hittat en tendens till att man ser receptfria läkemedel som vilka konsumentvaror som helst. Personerna i undersökningen ansåg inte heller att det var någon skillnad på annonsering av receptfria läkemedel och andra konsumentvaror.Både i Storbritannien och […]

19 jul 2002, kl 19:57
0

I en pilotstudie bestående av djupintervjuer med 20 apotekskunder i Storbritannien och 14 apotekskunder i Sverige har A-C Pälvärinne hittat en tendens till att man ser receptfria läkemedel som vilka konsumentvaror som helst. Personerna i undersökningen ansåg inte heller att det var någon skillnad på annonsering av receptfria läkemedel och andra konsumentvaror.
Både i Storbritannien och i Sveriga var man i huvudsak positiva till en ökad tillgänglighet av receptfria läkemedel i samhället. Men A-C Pälvärinne ifrågastätter hur önskvärd en ökad tillgänglighet och en ökad egenvård är om läkemedlen uppfattas som dagligvaror.