Annons

Oklart vad som händer om LFN:s regler inte följs

I marknadsföringen ska företag tala om vilka villkor som gäller för subvention. Men vad som händer om ett företag inte gör det är oklart.

19 sep 2003, kl 17:19
0

Annons

Om subventionen av ett läkemedel är förenat med vissa villkor och avgränsningar kräver Läkemedelsförmånsnämnden, LFN att företaget noga redogör för dessa i sin marknadsföring.
Men vad som händer om de inte gör det är än så länge oklart. Såväl LFN, som företag och de som har att granska marknadsföringen vet idag inte vad som kommer att gälla.
? Faktum är att vi ännu inte riktigt vet vilka befogenheter vi har, säger Anna Märta Stenberg, chefsjurist på LFN.
Men hon menar att det inte heller är så konstigt eftersom allt är nytt. Detsamma säger representanter för företagen.
Samtal mellan parterna har precis börjat.
? Det är lite oklart vad LFN kräver att vi ska ha med i annonserna, säger till exempel Anna-Karin Ström på Abbott som marknadsför Reductil.

Synpunkter på annons
I LFN:s beslut står att företagen i marknadsföringen noga ska redogöra både för de villkor för behandlingen som anges i den godkända indikationen och för de avgränsningar av patientgrupper som görs i nämndens beslut. Abbott hade dock i sin första annons efter subventionsbeslutet inte tagit med villkoren för behandling, något LFN haft synpunkter på.
Även Astrazeneca har fått kritik för att man i sin annonsering för Crestor inte skrivit att Crestor bara ska användas när generiskt simvastatin inte räcker för att nå behandlingsmålen.
Om man på LFN är missnöjd med marknadsföringen är det NBL, Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation man ska vända sig till.
? Men vi har inte fått någon anmälan hit ännu, säger Torsten Brink.
Än så länge känner man sig för på båda sidor, menar han.
? Om LFN anser det vara för drastiskt att dra in subventionen kan de vända sig till oss för att få marknadsföringen prövad. Vår övergripande norm är att företagen ska hålla sig till god affärssed och då är det ett minimum att man följer myndighetspåbud.
Men Torsten Brink flaggar för att det kan bli problem mellan olika regelsystem.

Inte IGM:s bord
Det vanligaste är att konkurrenter anmäler varandra. Sådana ärenden sköts av IGM, Informationsgranskningsmannen. Göran Vennersten på IGM är osäker på hur han ska handla om ett företag anmäler ett konkurerande företag för att inte ha följt LFN:s regler.
? Vad jag förstår ingår det inte i mitt mandat idag att sätta mig till doms över om ett företag inte följer LFN:s beslut. Mitt mandat är att granska att företagen i sin information följer det som står i produktresumén och de indikationer man fått godkända av Läkemedelsverket.
Om en sådan anmäla kommer in till IGM kommer den därför troligen att sändas över till NBL.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng