Ökad diabetesrisk för atypiska neuroleptika

Det kommer allt fler rapporter om sambandet mellan atypiska neuroleptika och diabetes.

21 maj 2002, kl 13:56
0

I den omfattande amerikanska undersökningen ingick 38 632 patienter med schizofreni och 22 000 av dessa behandlades med något atypiskt neuroleptika som klozapin, olanzapin eller risperidon och 16 000 med ett äldre neuroleptika. För klozapin och olanzapin fanns det en säker ökning som kunde ses ända upp till 60 års ålder och för resperidon kunde man bara se en säker ökning för patienter under 40 år. (Studien publicerades i American Psychiatric Association 2002:159:561-566)
? Det kommer hela tiden studier på sambandet mellan atypiska neuroleptika och diabetes, säger Karin Hedenmalm, klinisk farmakolog på Läkemedelsverket.
De nya rapporterna kommer på sikt att ändra biverkningsinformationen.
Att läkemedlen kan ge högt blodsocker har varit känt länge, men man har inte vetat att det är en så allmän effekt, man har trott att det bara gäller ett fåtal individer.

Större uppmärksamhet
? Idag är man mer uppmärksam på att dessa metabola effekter finns, säger Karin Hedenmalm.
Hon har märkt en större uppmärksamhet kring den här effekten ute i sjukvården genom att man kollar upp patienterna och övervakar deras blodsocker bättre. Det finns dessutom stöd för att det finns en ökad risk för diabetes om man har schizofreni oavsett behandlingen.
? Därför är det extra olyckligt att man ökar på den här risken ytterligare med läkemedel, säger hon.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng