Nystartade apotek har bäst service i undersökning

Åhléns och Doc Morris hamnade i topp i en undersökning där hemliga
testpatruller skickats ut på apoteksbesök. Men apoteken får höga betyg
överlag.

2 jun 2010, kl 11:56
0

Mellan den 14 och 22 maj fick tio apoteksaktörer besök av så kallade mystery shoppers. Varje kedja fick fem besök i olika butiker av testpersoner som oannonserat och utan att avslöja sitt uppdrag bedömde vilken service de fick. Alla hade uppgiften att söka hjälp för svår allergi bland egenvårdssortimentet.

Bäst betyg fick Åhléns apotek med 83 poäng följt av Doc Morris med 82 och Apoteksgruppen och Apotek 1 med 81. Men på det stora hela fick de flesta apoteken bra betyg.
– Generellt är det bra betyg, speciellt när man kommer över 80 poäng som för många är en slags magisk gräns, säger Susanne Sjölund, vd för Better Buisness som utfört undersökningen på uppdrag av tidningen Market.

Enligt Susanne Sjölund upplevdes apotekspersonalen i de flesta fall som kunniga och professionella.
– Det är en ny marknad och man kan också förvänta sig att personalen är på topp och extra på hugget. Planen är att vi ska göra ytterligare en undersökning om något år och se om det finns skillnader.

Ett område där personalen enligt undersökningen inte var så bra var på merförsäljning som att erbjuda näsdukar till den allergiske kunden.
– Det handlar inte om att apotekspersonalen ska kränga på kunderna hostmedicin de inte behöver. Men det är i försäljningen av handelsvaror som inkomstmöjligheterna ligger och man kunde tänka sig att de skulle passa på att informera om till exempel solskyddskrämer så här års, säger Susanne Sjölund.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng