Annons

Mindre ?pr? och mer ?pa? när läkemedelsföretagen byter stil

När det inte längre räcker med att sälja in ett nytt läkemedel hos läkaren har företagen fått byta strategi. Nu är det minst lika viktigt att komma till tals på den politiska arenan, att bli en aktad samhällsdebattör.

21 mar 2007, kl 15:40
0

Läkemedelsbranschen jobbar på att förändra bilden som främst pillerkrängare till ansvarsmedveten samhällsdebattör på det sjukvårdspolitiska området.
Och då räcker det inte med slagfärdiga annonser. Nu handlar det om branschen som samhällsbärare och viktig del av sjukvården. Och då måste man komma till tals på den politiska arenan.


Den strategin har Läkemedelsindustriföreningen, Lif arbetat med de senaste åren och allt fler företag gör den nu också som sin. En pusselbit i den förändringen är att anställa folk som kan och förstår den politiska gången och beslutsstrukturen. Även om läkemedelsbranschen är en av pr-byråernas stora kunder, är strategin att anställa folk internt som förstår den omvärld man nu agerar i när läkemedelskommittéer, verksamhetschefer och landstingspolitiker är lika viktiga målgrupper som läkarna.
En av dem är Anders Lönnberg som utredde försäljningen av nikotinläkemedel åt den tidigare regeringen, varit konsult åt pr-byrån JKL, men också sedan många år är socialdemokratisk landstingspolitiker. Nu arbetar han på företaget Novartis med public affairs.


I dessa tider av omställning behöver båda sidor hitta plattformar för diskussioner så det inte bara blir konfrontation beskriver han sitt nya jobb.
? Andra branscher har ju arbetat på det sättet länge. Volvo har gjort det de senaste 35 åren och är väl världsmästare på det i Sverige.
Läkemedelsföretagen, säger Anders Lönnberg, har varit vana att gå på varje läkare och inte behöva bekymra sig om så mycket annat. Men det är nya tider. Nu handlar det också om att politikerna ska vara förberedda på vad som kommer, därför ska han till exempel ordna möten med landstingen för att beskriva Novartis pipeline.
? Så de får en förvarning om vad som är på väg, eftersom de nu sitter och tittar på 2008 års budget.


Anders Lönnberg delar sin tid mellan Novartis och Läkemedelsindustriföreningen. På branschföreningen ska han arbeta med ?Governmental affairs?. Enligt Richard Bergström, vd för Lif, har han värvats som rådgivare för att ?simulera verkligheten internt?.
? Han har ett klokt perspektiv och vi behöver folk som utmanar oss internt, som säger obehagliga sanningar.
När styrelsen i interna diskussioner skäller på landstingen kan Anders Lönnberg argumentera utifrån en landstingspolitikers perspektiv. Att han också är socialdemokrat är i det sammanhanget närmast en fördel, säger Richard Bergström.
? Vi har ju rätt mycket allianssympatier i den här branschen i övrigt.


Ett aktuellt exempel på hur viktig den politiska beslutsprocessen är för företagen är när Sanofi Pasteur MSD i höstas lanserade vaccinet Gardasil mot HPV som förebygger livmoderhalscancer. Vaccinet är dyrt, drygt 3 000 kronor för en behandling. Hur den här typen av förebyggande vaccinering ska finansieras i framtiden är något företagen nu vill ha diskussion om.
Och under den allmänna motionstiden motionerade samtliga partier om vikten av att snarast utreda frågan om allmän vaccinering av skolflickor.
? Att det blev sådant genomslag i riksdagen beror nog främst på att SFOG:s arbetsgrupp för cervixcancerprevention (Svensk förening för obstetrik och gynekologi) direkt efter valet hade ett politiskt seminarium där de utbildade riksdagsledamöter, säger Thérese Lange som sedan i våras arbetar med ?public affairs? på Sanofi Pasteur MSD. Ett seminarium som företaget med hjälp av en utomstående pr-kunnig hjälpte till att organisera.
De som motionerade hade alla varit på mötet.
Motionerna avslogs visserligen med hänvisning till att Socialstyrelsen utreder vilka vacciner man ska rekommendera i det allmänna vaccinationsprogrammet. Men det förvånar inte Thérese Lange. Hon har tidigare arbetat som lobbyist för intresseorganisationen NHR (Neurologiskt handikappades riksförbund) och lärde sig då de politiska processerna.
? Där fanns det inga pengar utan man fick lära sig hur politiken fungerar.
Men en politisk process har börjat rulla. En process som för övrigt är i full sving också ute i landstingen. Hennes nästa steg är att kontakta någon av motionärerna om man tänkt sig agera vidare. Till exempel kan man ta upp frågan som en interpellation till ansvarig minister i regeringen. Då blir det debatt i riksdagen och fortsatt fokus på frågan.
? Public affairs handlar om att kunna de politiska beslutsprocesserna. Att veta vilka som är nyckelpersonerna, så man kan göra nyckelaktiviteter för att ?pinpointa? dem.