Mindre läkemedelsreklam i amerikansk TV

TV-reklam om receptbelagda läkemedel har minskat drastiskt i USA.

6 feb 2012, kl 11:16
0

Sedan 2007 har marknadsföring av receptbelagda läkemedel minskat med 23 procent fram till 2011. 2007 använde företagen 3,1 miljarder dollar till reklam i TV, förra året var siffran 2,4 miljarder dollar.
2007 liberaliserade den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, reglerna och började tillåta TV-reklam till patienter om receptförskrivna läkemedel. Och fram till 2007 ökade företagens budget för TV-reklam varje år.

Att den sedan
började minska menar analytiker bland annat beror på den kritik som företagen fick för många av sina reklaminslag. Den kanske mest kritiserade var Mercks reklam för smärtlindraren Vioxx som sedan drogs in på grund av allvarliga biverkningar.
Analytiker spår att anslagen till TV-reklam kommer att minska ytterligare framöver, eftersom många av de storsäljande läkemedlen, till exempel Lipitor, förlorar sina patent de närmaste åren.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng