Annons
Medicin mot klimatångest inte okej marknadsföring

Medicin mot klimatångest inte okej marknadsföring

Att marknadsföra ett läkemedel med att det är en medicin mot klimatångest är att gå för långt, menar NBL.

17 jan 2020, kl 11:51
0

Läkemedelskommittén Region Gävleborg har anmält läkemedelsbolaget Sandoz till Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL. Anledningen är en annons för läkemedlet Pregabalin 1A Farma.

I den aktuella annonsen, som var införd i en digital utgåva av tidningen Dagens Medicin, syns två läkemedelsburkar med Pragabalin 1A Farma. Ovanför dem är ”Medicin mot klimatångest” skrivet i stor text.

I annonsen fanns också en text med uppmaning att förskriva Pregabalin 1A Farma i stället för konkurrenten Lyrica. Detta eftersom den förra nu fanns i ”en mer miljövänlig förpackning” – vilket också angavs i annonstexten. Nedanför burkarna fanns också texten ”hållbar ekonomi, nu på burk”.

Medicin mot ångest

Pregabalin är ett antiepileptikum och indicerat för behandling av epilepsi, neuropatisk smärta och generaliserat ångestsyndrom.

Läkemedelskommittén i Region Gävleborg menar att läkemedlet inte har någon relevans för det globala klimathotet och att innehållet i annonsen kan uppfattas som stötande och opassande. I sin anmälan skriver de också att även om annonsen är avsedd att vara lustig kan den uppfattas som vilseledande.

Sandoz svarar att syftet med annonsen var att på ett ”humoristiskt” sätt kommunicera att Pregabalin 1A Farma nu finns tillgängligt i plastburk. Detta skulle ses som ett mer miljövänligt alternativ än aluminiumförpackning.

Menad som humoristisk

Bolaget menar också att det är vedertaget för svensk sjukvårdspersonal att ”klimatångest” inte är en medicinsk indikation. Annonsen skulle därmed inte ska tolkas bokstavligen. Bolagets bedömning är att den som ser annonsen uppfattar den som humoristisk.

Att läkemedel marknadsförs med humoristiska anslag förekommer då och då. Dock om är det en fin gräns mellan vad som är okej och inte. Läkemedelsvärlden har bland annat tidigare skrivit om ett ärende där en receptfri hostmedicin marknadsfördes med en ”agentfilm”. Filmen anmäldes men både Informationsgranskningsnämnden, IGN, och NBL friade den.

Vilseledande budskap

I det nu aktuella ärendet anser dock NBL att det humoristiska anslaget i annonsen är vilseledande. Detta eftersom innebörden i rubriken ”Medicin mot klimatångest” är att det är läkemedlet och inte själva förpackningen som skulle vara verksam mot klimatångest. Det blir extra besvärande, menar NBL, eftersom en av indikationerna till Pregabalin 1A Farma är generaliserat ångestsyndrom,.

NBL ger därför anmälaren rätt och konstaterar att annonsen strider mot det etiska regelverket. Läkemedelsföretaget Sandoz döms att betala en straffavgift på 90 000 kronor.