Annons

Losec får konkurrens

Ratiopharm och Biochemie börjar nu sälja omeprazol i Sverige. Astrazeneca hotar med stämning, men konkurrenterna anser sig ha rätten

18 feb 2003, kl 11:53
0

När Läkemedelsvärlden gick till tryck hade Ratiopharm just fått sitt prisbesked från Läkemedelsförmånsnämnden, LFN. Man räknar med att börja sälja den 17 februari. Biochemie har däremot valt att vänta tills nästa LFN-möte den 20 februari, och vill inte berätta varför.

Den generiska substitutionen som har gällt på apoteken sedan den 1 oktober omfattar ännu inte de nya preparaten. Läkemedelsverket beslutar om utbytbarhet, men tar sig an ärendet först efter LFN:s prisbesked.

? Vårt läkemedel är en enterokapsel, medan originalet är en enterotablett, säger Peter Burestedt, marknadschef på Ratiopharm.

Astrazeneca har patent på framställningen av mups-tabletten. Generikaföretagens beredningsformer ska ändå ha samma effekt.

Astrazeneca menar att alla konkurrenter inkräktar på deras patent, som varar i flera år till.

? Vi har vår patentexpertis också. Det ska vara grönt för oss, säger Peter Burestedt.

Redo för priskrig
Jan Christer Tjernström, ansvarig för Biochemie Norden, är också 100 procent säker på att de inte bryter mot lagen.

? Det är vi, men sedan ska ju domstolen tycka till också.

Sedan generikareformen har priset sänkts på flera originalpreparat.

? Vi kommer säkert att klara oss bra i en situation där Astrazeneca sänker priset. Ratiopharm är det största generikaföretaget i Europa, säger Peter Burestedt.

Patriotiska argument
I de länder där generiskt omeprazol har släppts har Astrazeneca stämt tillverkarna.

? Det är vår skyldighet att bevaka våra intressen, det handlar inte om att vi är ogina. Vi försöker värna en svensk uppfinning. Som svensk tycker jag att man ska känna att det är bra, säger Staffan Ternby, informationschef för Astrazeneca i Sverige.

? Man ska komma ihåg att det tog oss tre-fyra år att hitta ett sätt att tillföra substansen till kroppen.

Astrazeneca tänker inte förvarna om det blir något priskrig.

? Prisstrategin är det innersta i ett företag, det är inget man pratar om. Men vi har inte sänkt priset i de länder där det har kommit generika.