Lagen om ångerrätt på internet tros inte gälla för apoteksvaror

När Apoteket AB öppnar sin internetbutik är det oklart om lagen om ångerrätt för köp via Internet gäller. På företaget menar man att den inte gör det. På Konsumentverket säger man att det kan vara värt att pröva.

17 jan 2002, kl 17:11
0

Under våren planerar Apoteket AB att komma igång med näthandeln. På prov i Skåneregionen. Enligt lagen om distansavtal har den som handlar på Internet 14 dagars ångerrätt. Den lagen kommer dock inte att gälla för apotekets internethandel säger Cecilia Törnblom jurist på företaget.

? Apoteket garanterar läkemedlen så länge vi förvarar dem. Eftersom vi utifrån vårt åtagande inte kan sälja ett återtaget läkemedel oberoende av om det är receptbelagt eller inte anser vi inte att lagen om distansavtal gäller för oss, oavsett om förpackningen är obruten.

Oklart vad som gäller

På Konsumentverket säger Eva Debel att det nog kan tänkas vara en riktig tolkning av lagen.

? Men det är inte självklart och det kan vara intressant att pröva om någon klagar när handeln kommer igång.

Då vänder man sig i första hand till Allmänna reklamationsnämnden som ger en indikation om hur lagen ska tolkas. Man kan också ta det till allmänt åtal, men då får den som förlorar målet betala kostnaderna.

När det gäller handeln över disk finns det inte någon lag som tvingar företagen att ta tillbaka en köpt vara, säger Eva Debel.

? Öppet köp och bytesrätt är frivilliga åtaganden från handelns sida.

Apoteket har inte påtagit sig det åtagandet. Med hänvisning till säkerheten. Cecilia Törnblom tar emot många samtal från klagande kunder som undrar varför man inte kan få byta när man till exempel upptäcker att man köpt fel huvudvärkspiller.

Patientsäkerheten?

Det finns ju också en säkerhetsaspekt som gäller patienten?

? Ibland ringer kunder som fått ett läkemedel förskrivet som när de kommit hem på bipacksedeln upptäcker en biverkan eller en interaktion de inte anser sig fått information om. Men då är det inte varan det är fel på utan tjänsten. Jag brukar föreslå dem att ringa till läkaren som förskrev läkemedlet. Kanske patienten kan få ersättning den vägen.

? Man skull förstås kunna tänka sig att vi införde bytesrätt eller öppet köp och destruerade de återtagna varorna. Men då måste vi får ersättning för det.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng