Kommunikationsmiss bakom driftstopp

Kommunikationsmiss bakom driftstopp

En miss i kommunikationen från en driftleverantör orsakade lördagens problem i recepttjänsten.

16 feb 2022, kl 10:57
0

Ett driftstopp inträffade i lördags i E-hälsomyndighetens receptsystem. Under nästan en och en halv timme gick det inte att expediera recept, förskriva recept eller se innestående recept för varken vårdpersonal eller patienter. Störningen berodde på en uppdatering hos E-hälsomyndighetens driftleverantör.

– Vi har rutiner på plats för att granska och riskbedöma alla ändringar där vi bland annat tittar på när på dygnet de är bäst att utföras. I detta fall hade dock driftleverantören missat att informera oss, skriver Jenny Hellgren, E-hälsomyndighetens presstjänst, i ett mejl till Läkemedelsvärlden.

Driftstopp ovanliga

Senast som recepttjänsten hade en driftstörning av lika stor omfattning var den 14 december. Den 27–28 november genomförde myndigheten också ett planerat längre driftstopp.

Det är, enligt E-hälsomyndigheten, vanligare med mindre driftstörningar under kortare tid och störningar som inte rör alla aktörer. Den senaste driftstörningen som kan ha påverkat expedition och förskrivning inträffade i dag 16 februari och pågick i cirka 15 minuter.

E-hälsomyndigheten framhåller dock att driftstörningar hör till undantagen.

– Vi har väldigt god driftsäkerhet där vi ligger på cirka 99,95 % i tillgänglighet för våra tjänster, skriver Jenny Hellgren.

Myndigheten beklagar

Lördagens driftstopp har enligt E-hälsomyndighetens kännedom inte lett till några allvarliga konsekvenser.

– Det är alltid beklagligt när det blir problem att hämta ut läkemedel, men nu var det tack och lov fråga om ett kortare avbrott. Vi arbetar alltid med grundorsaksanalys där incidenten gås igenom och en av punkterna är hur vi förebygger att samma sak händer igen, skriver Jenny Hellgren.

Text: Malin Pääjärvi