Industrin på väg svänga om DTC-reklam i USA

Reklam för receptbelagda läkemedel direkt till konsumenterna, så kallad DTC, är till skillnad från i Sverige tillåten i USA. Men efter Vioxx-indragningen kan även USA vara på väg mot begränsande regler.

24 feb 2005, kl 14:29
0

En arbetsgrupp vid Socialdepartementet föreslog i fjol att det förbud mot DTC som ett EU-direktiv från 1992 föreskriver sent om sider införlivas i den svenska lagstiftningen.

Läkemedelsbranschens egna marknadsföringsregler tillåter idag inte DTC, men överträdelser har skett och flera företrädare för läkemedelsindustrin i Sverige (se till exempel LMV 1-2/01) har kritiserat förbudet.

Nu tyder dock mer på att USA går i europeisk riktning i frågan än tvärtom. Läkemedelsvärldens kanske mäktigaste man, Pfizers vd Hank McKinnell, uttryckte nyligen i Fortune Magazine att han börjat inse att DTC är problematiskt. Debatten har bland annat uppstått efter att MSD marknadsfört Vioxx intensivt i TV-reklam ända fram till strax innan indragningen i höstas. Pfizer stoppade i december efter en uppmaning från FDA sin DTC-marknadsföring av celecoxib (Celebrex).

? Det går inte att framföra relevant information om exempelvis risk i en 20 sekunder lång TV-snutt, säger Richard Bergström,
vd för Läkemedelsindustriföreningen.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng