Annons

Industrin på väg svänga om DTC-reklam i USA

Reklam för receptbelagda läkemedel direkt till konsumenterna, så kallad DTC, är till skillnad från i Sverige tillåten i USA. Men efter Vioxx-indragningen kan även USA vara på väg mot begränsande regler.

24 feb 2005, kl 14:29
0

En arbetsgrupp vid Socialdepartementet föreslog i fjol att det förbud mot DTC som ett EU-direktiv från 1992 föreskriver sent om sider införlivas i den svenska lagstiftningen.

Läkemedelsbranschens egna marknadsföringsregler tillåter idag inte DTC, men överträdelser har skett och flera företrädare för läkemedelsindustrin i Sverige (se till exempel LMV 1-2/01) har kritiserat förbudet.

Nu tyder dock mer på att USA går i europeisk riktning i frågan än tvärtom. Läkemedelsvärldens kanske mäktigaste man, Pfizers vd Hank McKinnell, uttryckte nyligen i Fortune Magazine att han börjat inse att DTC är problematiskt. Debatten har bland annat uppstått efter att MSD marknadsfört Vioxx intensivt i TV-reklam ända fram till strax innan indragningen i höstas. Pfizer stoppade i december efter en uppmaning från FDA sin DTC-marknadsföring av celecoxib (Celebrex).

? Det går inte att framföra relevant information om exempelvis risk i en 20 sekunder lång TV-snutt, säger Richard Bergström,
vd för Läkemedelsindustriföreningen.