Annons

?Ibumetin är inte det enda moderna läkemedlet?

Anmäld: Nycomed
Anmälare: Astrazeneca
Ärende: Tv-reklamfilm Ibumetin
Ärendenr: W829
Utgång: Fälld
Avgift: 80 000 kr

23 okt 2006, kl 13:08
0

I sin anmälan anmärker Astrazeneca att det i pay off-texten anges ?Den moderna värktabletten. Vid smärta, feber och inflammation.? Astrazeneca anser att uttrycket vill ge sken av att Ibumetin är nytt och ligger i forskningsfronten. Bland annat hänvisar Astrazeneca till Svenska Akademins ordlista där modern förklaras med ord som nymodig, på modet, nutid och ny. Dessutom använde uttrycket ?den moderna? i bestämd form vilket ger intrycket att preparatet är ensamt om en egenskap det inte har. Annonsen strider mot artikel 4.4 i regelverket eftersom uttrycket är vilseledande i sammanhanget då substansen ibuprofen lanserades i England 1969 – och alltså är 37 år gammalt.
Nycomed bestrider anmärkningarna och menar att det övergripande budskapet i reklamfilmerna är att jämföra Ibumetin med konkurrerande preparat som till exempel Alvedon och Treo. Substanserna i dessa läkemedel, acetylsalicylsyra och paracetamol, lanserades mot slutet av 1800-talet och att i det avseendet kalla ibuprofen för en mer modern värktablett anser inte Nycomed är någon överdrift. Att man skulle ge allmänheten ett vilseledande intryck att läkemedlet ligger i forskningsfronten håller man inte med om.
IGM menar dock i sin bedömning att uttrycket ?den moderna värktabletten? i bestämd form vill antyda att Ibumetin är unik såsom varandes modern när de andra inte är det, vilket står i strid med artikel 4. IGM anser också att ord som ?modern? eller ?ny? bör användas med stor försiktighet eftersom det kan vara svårt att avgöra var gränsen går för vad som är modernt. IGM hänvisar också till den europeiska läkemedelsindustriorganisationen Efpia som i sin ?Code of practice? anger att beteckningen ?ny? inte får användas för substanser som varit allmänt tillgänglig en längre tid än ett år. IGM anser inte att det finns skäl att ha någon annan uppfattning vad gäller marknadsföring av receptfria läkemedel till allmänheten.
IGM sammanfattar att reklamfilmen strider mot artikel 4 i regelverket. Ärendet bedöms som ett normalärende och IGM-avgiften sätts till 80 000 kr.