Annons
Hundra blev två för Boots
Idag finns bara två Boots-apotek kvar i Sverige. Foto: iStockphoto

Hundra blev två för Boots

Något gick snett för Boots och Farmacevtföretagarna.

10 okt 2012, kl 13:30
0

Vi backar tillbaka bandet lite, till 2009 och utförsäljningen av de statliga apoteken. Sveriges farmacevtförbunds egenföretagargrupp, Farmacevtföretagarna, blev utan något kluster trots att de hade bjudit på flera. Farmacevtföretagarna fick tänka om och efter en hel del förhandlande med de olika apoteksaktörerna blev det ett samarbetsavtal med brittiska Alliance Boots där Boots fick ägarmajoritet. Det gemensamma namnet blev Boots Farmacevtföretagarna, medan apoteken kort och gott skulle heta Boots.

När avtalet väl var klart dröjde det ända till slutet av mars 2011 innan det första Boots-apoteket öppnade. Trots visionen om 100 stycken blev det bara åtta och i maj i år meddelade Boots Alliance att styrelsen beslutat att inte öppna några fler apotek i Sverige inom överskådlig framtid. Huvudkontoret avvecklades och supporten flyttades till England. Efter det har konkurserna följt varandra och i dag finns det bara två apotek i Boots regi kvar i Sverige, ett i Visby och ett i Huddinge utanför Stockholm.

Boots apotek Österport i Visby öppnade för knappt ett och ett halvt år sedan, då det fortfarande fanns ett svenskt huvudkontor. Nu sköts supporten enligt avtal från England och det femåriga kontraktet med Boots gäller fortfarande. Här finns det inga planer på att slå igen.  
– Enligt vår lokala plan går det bra. Marknaden är tuff för alla som öppnar nya apotek. Men det underlättar om man har en realistisk plan från början, och det hade vi, säger Åsa Loy, apotekschef.   

Lennart Axelsson, tidigare vice vd på Boots och före detta förbundsdirektör på Sveriges farmacevtförbund, tycker att det var väldigt tråkigt att Boots valde att dra sig ur den svenska satsningen med tanke på det stora intresset som finns för det starka varumärket. Enligt honom finns det flera anledningar till att det blev som det blev. Dels kom etableringarna igång sent på grund av problem med IT-lösningar, vilket gjorde att man tappade både fart och en del intresserade entreprenörer. Dels är lönsamheten på den svenska apoteksmarknaden låg och Boots hade inte den uthållighet som behövdes.
– Men poletten föll ner ordentligt i maj när nyheten kom att amerikanska Walgreens köpte 45 procent av Boots. Antagligen ville man prestera fina siffror inför köpet och därför inte investera mer på den svenska marknaden, säger han.  

Att så många av Boots-apoteken gick i konkurs så snabbt tror Lennart Axelsson beror på att de behövde mer support innan de blev lönsamma.
– Det naturliga hade varit att Boots gått in och stöttat dem ekonomiskt. Man gjorde en stor investering, men fullföljde den inte. Det har gjort mig förvånad och besviken.

När Boots i början av året aviserade ett kraftigt besparingspaket valde Lennart Axelsson att lämna posten som vice vd. Han tror inte att företaget helt gett upp intresset för Sverige.
– Jag tror att Boots fortfarande studerar den svenska apoteksmarknaden, men det är en ekonomisk fråga. Boots har begripit att intresset för de egna produkterna är stort på den svenska marknaden. Kanske förvärvar man apotek eller skaffar en samarbetspartner så att produkterna kommer ut till de svenska konsumenterna på andra vägar.

Även om det funnits brister i franschiseorganisationen, så vill han inte kalla det för ett misslyckande.
– Det var en annorlunda affärsmodell för Boots som inte hade testat den förut. Det var Farmacevtföretagarna som tryckte på och vi hade ett stort gehör för den från de intresserade entreprenörerna. Jag tror fortfarande att den modellen är väldigt stark, men Boots affärsmässiga support lämnar en del övrigt att önska.

Mats Malmqvist, tidigare franschisetagare och vd för två Boots-apotek i Uppsala, håller inte med och anser att alla inblandade parter gjorde missbedömningar vilket ledde till dagens situation.
– Boots International gjorde en missbedömning vid val av affärsmodell. När de inte fick köpa något kluster charmades de av Farmacevtföretagarna som var blåögda och sade sig kunna erbjuda 200 entreprenörer. Tillsammans gjorde de ett gediget arbete med att utveckla franschisekonceptet men man fick bara ihop en handfull franschisetagare. 

Han anser också att Boots Farmacevtföretagarna och de enskilda entreprenörerna borde blivit misstänksamma och anat att kostnaderna skulle bli för höga med så få apotek. Det är också en av anledningarna till att så många av apoteken gick i konkurs så snabbt.
– Eftersom Boots inte hade 100 apotek kunde de inte gå ut med nationell marknadsföring. Det ledde till dålig försäljning och vi fick dessutom betala för mycket i uppstartskostnader till leverantörer. Det var inte hållbart.

Ett av Mats Malmqvists apotek i Uppsala gick i konkurs efter några månader. Det andra öppnades aldrig eftersom Boots valde att dra sig ur Sverigesatsningen. 
– När Boots tvekade att vara kvar på den svenska marknaden försvann finansieringen, uthålligheten och viljan att fortsätta. Detta gällde inte bara oss utan även andra franschisetagare.

Farmacevtföretagarna AB

Sveriges farmacevtförbund avsatte under åren 2008, 2009 och 2010 totalt 15 miljoner kronor av förbundets medel till Farmacevtföretagarna i syfte att skapa en entreprenörsdriven apotekskedja. Farmacevtföretagarna bjöd på flera kluster, men till slut blev det ett samarbetsavtal med brittiska Alliance Boots där Farmacevtföretagarna kontrollerade 49 procent och Boots 51 procent.

Fackförbundets ekonomi blev efter avsättningarna ansträngd och tvingades till besparingsåtgärder. På fullmäktigemötet i november förra året antogs ett uttalande som kritiserar styrelsen för hanteringen av Farmacevtföretagarna. Styrelsen beviljades dock ansvarsfrihet, men beslutet var inte enhälligt. Farmacevtföretagarna AB är idag avvecklat.

Amina Manzoor
Tidigare medicinjournalist Läkemedelsvärlden.se
Föregående artikel Ok för Actavis och Watson
Nästa artikel Nobelpriset i kemi för kartläggning receptorer