GSK fälldes för Diskus-reklam

Vid sitt möte idag beslutade NBL, Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, att fälla läkemedelsföretaget Glaxosmithkline för sin uppmärksammade reklamkampanj för astmainhalatorn Diskus.

8 nov 2001, kl 19:30
0

Glaxosmithkline fälldes för sin uppmärksammade reklamkampanj, bland annat på Stockholms tunnelbanestationer, för astmainhalatorn Diskus. Nämnden anser att företaget har trampat över gränsen för det tillåtna enligt det regelverk som finns som reglerar läkemedelsföretagens information.

– Det här är solklart. Diskus kan inte särskiljas från läkemedlet och kan inte användas till något annat eller någon annan astmamedicinering, säger advokat Torsten Brink vid NBL.

Nämnden var helt enig i sitt beslut.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng