Erkänner sig skyldig till marknadsföringsbrott

Läkemedelsföretaget Amgen erkänner sig skyldig till att ha marknadsfört ett läkemedel utanför godkänd indikation.

19 dec 2012, kl 10:56
0

Ytterligare ett läkemedelsföretag har gjort sig skyldig till marknadsföringsbrott i USA, skriver Firstword Pharma. Denna gång är det läkemedelsföretaget Amgen som i en amerikansk domstol erkände sig skyldig till en förseelse. Företaget har marknadsfört anemiläkemedlet Aranesp (darbepotin alfa) utanför godkänd indikation från amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.

Företaget godtog då även att betala totalt 762 miljoner dollar, cirka 5 miljarder svenska kronor, i civila uppgörelser och böter. Domaren har ännu inte bestämt sig för om han kommer att acceptera uppgörelsen. 

Enligt Firstword Pharma hintade Amgen att man avsatt 780 miljoner dollar för att lösa rättstvister om olaglig försäljning och marknadsföring för Aranesp och ytterligare ett anemiläkemedel, Epogen. Försäljningen av Aranesp uppgick till 2,3 miljarder dollar i USA under 2011.

En rapport från lobbygruppen Public Citizen tidigare i år visade att läkemedelsföretagen hittills under 2012 betalat 6,6 miljarder dollar i skadestånd, böter och viten. Det är mer än en dubblering från 2011.