BMS delegerar

På Bristol-Myers Squibb vill man bara satsa på preparat med blockbusterpotential. Marknadsföring och stora kliniska studier är första prioritet, de tidigare stegen köps in i allt större utsträckning.

22 jan 2003, kl 13:03
0

Som man hör på företagsnamnet är Bristol-Myers Squibb ett av de företag i läkemedelsbranschen som bildats genom en rad sammanslagningar. BMS lägger varje år omkring två miljarder dollar på forskning men har haft en lika dålig utdelning av sina satsningar som sina konkurrenter de senaste åren. Enligt Allan Gordon, företagets medicinska chef för Skandinavien, beror det på ett omfattande arbete med att organisera om forskningen.

? Vi har inte fått fram så mycket läkemedel de senaste åren, men i gengäld värnar vi om framtiden.

? Den gamla strukturen var att man gjorde allting själv. Men jag tror att vi kommer att köpa in den tidiga delen i allt större utsträckning från bioteknikföretag. Fas II och III och marknadsföring tror jag att Big Pharma kommer att ha kvar.

En del av BMS förändringsarbete har varit att dela upp utvecklingen av läkemedel i fyra steg, där marknadsförare får allt större inflytande ju längre utvecklingen går. Alla läkemedel som tas in i det sista steget, fas II och framåt, ska ha blockbusterpotential. Alternativet skulle vara att satsa på en alltmer skräddarsydd medicinering med flera varianter på varje läkemedel. För säkerhets skull investerar man en del i den inriktningen också genom ett samarbete om farmakogenetik med Karolinska institutet.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng