På arbetstid blev det ingen mässa

    5 Sep 2012, kl 23:13
    0

    Petra Hedbom
    Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

    Om bloggen

    Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

    En mässa är en alldeles egen isolerad värld. I en stor lokal med raka gångar, belysning av det skarpare slaget, torr luft och en doft av kaffe, parfym och obestämt blandning av papper, samlas förväntansfulla utställare, besökare och föredragshållare, alla med sin bild av vad den kommande tiden tillsammans ska ge. De hårda karamellerna skiner blanka i montrarna och scarfsen ligger precis som de ska runt halsen.

    Årets Apoteksmässa, den tredje i ordningen, är också sin egen värld. Efter en snabb rundvandring konstateras att det i montrarna skymtar få skyltar med läkemedelsnamn och i princip inga apoteksloggor. Fler är däremot skyltarna som berättar om välgörande oljor, färgglada plåster, gnistrande nagellack och det GI-reducerande vattnet (jo ni läste rätt). Och ja, det är ju där marginalerna finns, som en besökare säger.

    Jag funderar på vems värld jag är i. Jämfört med tidigare år är besökarna från apoteken påfallande få och det är klart, har personalen som den senaste tidens undersökningar visat, knappt tid att gå på kafferast, då är antagligen ett besök i mässvärlden överkurs. En anställd vid en av de medelstora kedjorna, berättar att hon är där på sin lediga dag. På arbetstid fick hon inte åka, trots att egenvård är hennes område.

    Å ena sidan är det lätt att förstå arbetsgivarens invändningar mot att de anställda flanerar mellan powerbars och massagestavar när de kan göra nytta på jobbet istället. Men det finns en annan aspekt. För faktum är att vid slutet vid de långa gångarna, i föreläsningssalarna vid montrarnas slut, där pågår det föreläsningar och debatter med sakkunniga och experter från myndigheter och bransch. Inslag som borde kunna ses som högst relevant fortbildning för farmacevterna på golvet. För att inte glömma det något klyschiga men så viktiga snackandet och nätverkandet över en gratisvatten i pausen. Att ge de anställda möjligheten, att träffa kollegor, utbyta tankar och diskutera torde vara ett bra sätt att hjälpa den unga apoteksmarknaden att hitta sin form, sin mötesplats. Men en apoteksmässa för och med apotekspersonal kräver att apoteken vill vara med.

    Framemot eftermiddagen när karamellpappren ligger skrynkliga i hörnen ser jag en stor skylt om att Apoteksmässan byter namn. Från och med 2013 heter den Apotek & Egenvård. Det ska tydligen bli ökat fokus på naturläkemedel, kosttillskott och hälsolivsmedel. ”Det är lite som hela branschen”, säger en representant från Farmacifacket, smått uppgivet.

    Jag undrar om TLV, Läkemedelsverket och socialdepartementet kommer att vara med då? Det blir säkert en bra mässa, men en annan. Och en annan egen värld.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här