Nu när vi är konkurrenter ska vi sluta samverka då?

    28 Apr 2010, kl 12:59
    1

    Om bloggen

    Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

    Jag har funderat mycket kring frågan om samverkan med gamla kollegor
    efter omregleringen. Vad får eller får man inte hjälpa en kollega som
    arbetar hos en annan apoteksaktör med?

    Man ställer sig frågor i stil med: Bör man ha dåligt samvete för att man har hjälpt en kollega från en annan kedja och därmed kanske ?förbättrat förtjänsten? för kollegans kedja? Får man ta hjälp av en kollega från en annan kedja som man vet är expert inom ett terapiområde, utan att ställa till det för honom eller henne.

    Vi söker ju inom apoteksvärlden dagligen information från flera källor och instanser; interna såväl som externa. Är det ok att söka information från en konkurrerande apotekskedja? Får man hjälpa och rådgöra med en kollega från en annan kedja? Jag tror att detta är frågor som alla vi farmacevter i dagsläget funderar över. Farmacevtiskt etiskt är ju rimligtvis svaret på samtliga dessa frågor ett rungande ?JA!?, självklart får och skall man hjälpa. Det är ju det vår legitimation faktiskt står för!

    Som hälso- och sjukvårdspersonal förväntas farmacevten samverka med kollegor för säker läkemedelsanvändning och ökad patientsäkerhet. Man kan alltså fråga sig om vi verkligen är konkurrenter i traditionell mening? Ur en strikt affärsmässig synvinkel är vi naturligtvis konkurrenter – men kan läkemedelshantering verkligen ses som affärsverksamhet enbart?

    Samverkan farmacevter emellan borde rimligtvis stärka den avreglerade marknaden. Nätverk för att utveckla och sprida kunskap inom olika terapiområden borde formas, farmacevter med olika typer av kompetens (även språk- och interkulturell) borde kunna ställa sina kunskaper till förfogande för att förbättra läkemedelsanvändningen. Allas vårt gemensamma mål torde ju vara att befrämja hälsa i första hand.

    1 Kommentar

    Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

    1. Håller helt med dig. Skönt att detta kommer upp till diskussion. Är anställd i ett Medstop apotek och är faktiskt förvånad över hur stelbent hantering kundtjänst hos min fd arbetsgivare Apoteket AB har haft då kunder ringt dem och velat få tag i vårt apotek. Konstigt att de inte kunnat hjälpa gamla människor att hitta vårt växelnummer. Även jag som farmaceut har haft problem att bli kopplad till Apoteket Scheele i Sthlm i ett ärende då jag ringde Apoteket AB’s huvudkontor i Sthlm. De ville inte lämna ut telefon nummer. (Jag hittade det senare på hitta.se). Påpekat detta i ett mail till Stefan Carlsson. Inte är det väl på detta sätt vi ska konkurrera med varann?? Nog borde vi kunna vinna våra kunders hjärtan och intresse att komma till oss utan att försvåra för dem att besöka våra konkurrenter… ? Tillgänglighet och mångfald borde gynna alla aktörer tänker jag, istället för att vara livrädd för konkurrans.

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här