Nu är det tidningens tur!

19 jun 2008, kl 15:37
0

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

Förra hösten presenterade vi en nyrenoverad webbplats. Nu är det tidningens tur. En viktig förändring är att tidningen ska kunna läsas på olika nivåer, och nu börjar arbetet ta form.

Bakgrunden till vår omgörning är att mycket har hänt sedan 2001, då Läkemedelsvärldens nuvarande design skapades. Internet har befäst sin position som snabb nyhetsförmedlare och ett givet åsikts- och debattforum. Redan förra året bestämde vi oss för att det är webbplatsen som är vårt främsta nyhetsforum. Vi ?sparar? inte längre nyheter till tidningen, utan publicerar här så fort något har hänt. Men vår bransch handlar om mycket mer än det som framkommer i dagsnyheter. Där kommer tidningen in med fördjupat material, problematiserande och initierade artiklar om aktuella händelser som ett komplement till det snabba nyhetsflödet.

En annan känd förändring är ju att mängden information och intryck ständigt ökar. Ögonen sorterar vant, snabbt och effektivt, och tålamodet är mindre. Det gäller för oss som publicister att varudeklarera bättre, annars försvinner vi i mängden. Det är intressant att se hur även tunga internationella medicintidskrifter populariserats ett snäpp, ett exempel är BMJ (British Medical Journal).

Tanken med vår nya form är att tidningen ska kunna läsas på olika nivåer. Den kommer att vara mer lättöverskådlig, så att även en stressad läsare kan få med sig de viktigaste händelserna vid en snabb genombläddring. Men för den som kopplar bort telefonen, hämtar en kopp kaffe och tar sig tid att läsa en längre stund finns mycket fördjupat material. Ett exempel på helt nytt innehåll är våra fortbildningssidor.
?Få koll på fem minuter, bli expert på en timme? har varit vår interna slogan för arbetet.

Det är förstås helt omöjligt att beskriva förändringarna i ord, därför bjuder vi på ett eget gratis smakprov på den nyrenoverade tidningen.
Skicka ett mejl med namn och adress till kampanj@lakemedelsvarlden.se så kommer det med posten den 15 september.

Med detta vill jag önska alla våra läsare en riktigt härlig sommar, välkomna tillbaka till en spännande höst!

Ewa Lundborg
Chefredaktör

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng