Annons
Gsk goes Hollywood
Foto: iStockphoto

Gsk goes Hollywood

8 jan 2010, kl 14:03
0

Petra Hedbom
Tidigare chefredaktör Läkemedelsvärlden.se

Om bloggen

Här bloggar vi på redaktionen om saker och ting som rör sig i våra huvuden och i vår omvärld.

Att det bara är fantasin som sätter gränser är företaget
Glaxosmithkline ett ypperligt bevis på. För att öka uppmärksamheten om
problem kring övervikt planerar läkemedelstillverkaren att göra en
långfilm.

När patenstup är en verklighet och neddragningar likaså smider Gsk något udda planer för 2010. Företaget, som bland annat ligger bakom det receptfria viktreduktionsmedlet Alli, har bestämt sig att ta sikte på Hollywood. Vägen dit går genom att de finansierar en dokumentärfilm om problemen med övervikt. Syftet är, enligt representanter för företaget, att utbilda amerikaner om faran med fetma och uppmärksamma landets invånare om hur man kan komma till rätta med sina extrakilon. Det har således ingenting med marknadsföring att göra, hävdar man.

För att producera filmen har Gsk inlett ett samarbete med Creative Coalition, en oberoende och icke-politisk organisation som backas upp av stjärnor som bland Alec Baldwin och Susan Sarandon. Enligt en artikel i New York Times kommer en ännu hemlighållen Oscarsbelönad regissör att leda projektet. Vem det blir kommer att avslöjas vid Sundancefestivalen i slutet av januari.

Enligt Rachel Ferdinando på Gsk:s marknadsavdelning kommer ett avtal att skrivas som ger Creative Coalition helt fria händer med filmen och det finns enligt henne inga förväntningar på att Alli kommer att nämnas av de medverkande. ?Det blir upp till filmmakarna att avgöra om Alli är viktigt?, säger hon till New York Times.

Andra filmmakare har redan uttryckt sin skepsis mot samarbetet. Att som Gsk planerar finansiera en hel dokumentär rimmar illa med den dokumentära genren menar bland andra Theodor Braun, professor vid University of Southern Calofornias school of Cinematic Arts och regissören bakom Darfur Now. Andra menar att om Gsk verkligen håller tassarna borta från skapandet kan samarbeten som detta blir vanligare, helt i linje med de sociala medierna utbredning

Som en del av samarbetet kommer Creative Coalition ordna en paneldiskussion under Sundancefestivalen med bland andra Ricki Lake, med en studie om matvanor som Gsk gjort som bakgrund. Diskussionen ska handla om vad nöjesindustrin kan göra för att minska problemen med fetma och övervikt.

Kanske har man snappat upp det skånska försöket med kultur på recept? ?Har doktorn någon passande film på recept? Jo visst, Gsk har en bra film jag kan skriva ut.?

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här