Det är mycket smärta nu

    1 Nov 2007, kl 17:16
    1

    Om bloggen

    Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

    Det är lätt att bli hypokondrisk en vanlig tv-kväll. Om du
    inte tänkte på att du hade ont innan du satte dig i soffan så kommer du med
    största sannolikhet bli påmind om eventuell smärta inom den närmsta
    timmen.  Och nu kan vi se fram emot
    ytterligare påminnelser. I tidningen Resumé kan man läsa att Alvedon nu bytt
    reklambyrå. Resultatet ska vi få se innan jul. Tydligen ska Alvedons själ vara
    fångad i en kaxigare ton. Huvudvärk, någon?

    Det började med Ipren-mannen. Nu handlar det om nya
    sheriffer i stan, huvudvärk som kan komma plötsligt, tabletter som lindrar
    snabbt och effektivt eller som räcker dygnet runt. Och så vidare och så vidare.
    Det finurliga med en vanlig kväll framför tv:n nu för tiden är att om du råkar
    känna dig lite förvirrad över alla de fantastiska smärtlindrarna – då dyker
    Apoteket upp i ett långt reklaminslag och förklarar att du mest troligt
    använder fel smärtläkemedel. Men Apoteket är där för dig, redo att bringa
    ordning.

    Nu är det ju faktiskt rätt trevligt att Apoteket väljer att
    marknadsföra sin kompetens inom läkemedelsområdet, om de nu ska göra reklam.
    Men jag kan ändå inte låta bli att känna en viss trötthet inför detta oändliga tjat
    om smärtan. Jag undrar: har vi så ont?  

    Oavsett vilket så finns det de som börjar reagera på den
    massiva attacken av smärtstillare. Socialdemokraten Fredrik Olovsson skriver i
    ett debattinlägg på aftonbladet.se att han tycker det är dags att Iprenmannen tvingas
    att sjunga om biverkningarna. ? Iprenmannen får gärna fortsätta sjunga om all
    värk som kan bekämpas. Men samtidigt borde något sägas om att preparatet kan ge
    biverkningar som trötthet, huvudvärk, magbesvär, diarré, illamående,
    kräkningar, hudutslag, sömnlöshet, lätt oro samt synrubbningar eller
    hörselpåverkan? skriver han.

    Samtidigt fortsätter reklamarna att slåss om reklamuppdragen. Enligt projektledaren för den nya
    Alvedonkampanjen
    som tydligen är på ingång så är Alvedon ett ?superbrand som
    har egenskaper som är attraktiva för många människor?. För tidningen Resume
    berättar hans kollega på reklambyrån att kampanjen ska agera med större
    självförtroende och våga visa vem man är.

    Återstår att se hur en kaxig kampanj för Alvedon ser ut. Tills
    dess kan man fundera över alla de pressmeddelanden som Apoteket skickade ut i
    våras och som talade om att svenskarna köper smärtstillande som aldrig förr. Inte
    undra på.

    1 Kommentar

    Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

    1. Jag har aldrig haft en smärta/värk som paracetamol haft effekt på. Smärta är individuellt, det finns olika smärtmekanismer, men att påstå att paracetamol har ffekt på alla är en sanning med modifikation. Det sänker inte ens ev. feber för mig

    Lägg till ny kommentar

    Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

    Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här