Att synas mer än att verka

15 okt 2008, kl 13:28
1

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

Ni vet hur det ser ut i mittgången när planet taxat in till gaten, men dörren inte öppnats. Föreställ er då hur det ser ut i gången vid nödlandning och hur någon skall kunna följa ljusslingan . På bilden i stolsryggen framför, som skall visa slingans funktion, syns en ung kvinna krypa ensam i gången med handflatorna mot mattan. Varför sitter inte slingan i taket?

Dagen efter att TV-programmet Uppdrag granskning visat en under 11 år felbehandlad kvinnlig epileptiker, föreslog miljöpartiet på nyheterna att en aktionsgrupp skulle sättas in mot missförhållanden av detta slag. En vecka senare avsatte LIF och Sveriges farmacevtförbund 4 miljoner till potentiell aktionsgrupp med 10 kliniska farmacevter för att göra läkemedelsgenomgångar framtill 1 juli 2009. Hade inte miljonerna gett större utväxling om de avsatts till stipendier för att få fram fler utbildade kliniska apotekare?

Inför avmonopoliseringen av apoteksmarknaden har Vänsterpartiet krävt förbud mot all läkemedelsreklam det vill säga även för receptfria läkemedel. Utspelet fick bra massmedialt genomslag, men något förbud kommer inte under partiets livstid.

Läkarförbundet kräver numera att generisk förskrivning införs. Det skulle inte spara några läkemedelskostnader och förpackningstexterna är EU-reglerade. Allt detta utredde danska Laegemiddelstyrelsen 2006. Ändå blir det stor uppmärksamhet kring förslaget. Likadant är det med kravet på provförpackningar. Tillskyndarna hävdar att de väsentligt skulle minska kassationen, trots att forskning visat att det är andra åtgärder som skulle ge bättre resultat.

Fyra åtgärder är centrala för att åstadkomma en bättre läkemedelsanvändning: rätt diagnos och förskrivning, hög följsamhet och uppföljning. De är alla svåra att åstadkomma och kräver kunskap, hjälpmedel och resurser. Mer verksamhet på dessa områden skulle snabbt ge synbara resultat.

 
Anders Cronlund är vice vd på Apotekarsocieteten och gästbloggare på Läkemedelsvärlden.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Vi som konsultar på olika sätt i den här världen har märkt av den här trenden, för några år sedan var det projektten och resultaten som räknades, numera är många av de tongivande i vår bransch nöjda när de fått visa lite snygga bilder för beslutsfattare av olika slag, och om de fått några fiffiga artiklar publicerade.

    Powerpoint och Press framför produkter och resultat?

    Jag är lite rädd för att det faktiskt är så just nu.

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng