Annons
Bakslag för konkurrent som anmälde nässprayreklam
Foto: Bayer

Bakslag för konkurrent som anmälde nässprayreklam

Anmälaren tyckte att reklamen var “försåtligt formulerad” men informationsgranskningsnämnden håller inte med.

9 maj 2023, kl 09:02
0

Annons

En symbol i reklam för Nasonex (mometasonfuroat), en nässpray mot allergisk snuva, irriterade konkurrenten Glaxo Smith Kline consumer healthcare, GSK CH. I symbolen står det “4xlindring” omringat av orden nästäppa, rinnsnuva, klåda respektive nysningar.

GSK CH såg symbolen på en särskild hemsida för nässprayen samt i två reklamfilmer på Youtube. Företaget ansåg att symbolen kunde misstolkas som att Nasonex ger fyra gånger så bra lindring som en annan produkt i stället för lindring av fyra olika symtom.

“Därför finner vi beskrivningen försåtligt formulerad och således vilseledande för konsumenten”, skrev företaget till tillverkaren Bayer. Brevet till Bayer var en så kallad upphörandeuppmaning. Enligt läkemedelsbranschens etiska regelverk ska ett företag som reagerar mot ett annat företags marknadsföring som ett första steg skicka en sådan uppmaning att sluta med den aktuella reklamen.

Fortsatte med reklam för Nasonex

Men Bayer tillbakavisade att symbolen skulle vara vilseledande och gick inte med på att sluta använda den. Då tog GSK nästa steg och anmälde Bayers reklam för Nasonex till informationsgranskningsnämnden, IGN.

I ett nytt avgörande friar IGN nu den anmälda reklamen på en hemsida och i två Youtubefilmer. “IGN tolkaar den aktuella symbolen som att Nasonex lindrar fyra (4) olika symtom – nämligen nästäppa, rinnsnuva, klåda och nysningar – vid säsongsbunden allergisk eller perenn rinit”, skriver IGN i beslutet och fortsätter:

“IGN bedömer att en genomsnittlig mottagare av reklamen också skulle uppfatta den aktuella symbolen och tillhörande text på motsvarande sätt.”

Därför blir det ingen anmärkning mot Bayers reklam för Nasonex. I stället måste GSK betala en administrativ avgift på 55 000 kronor. Detta är nämligen vad regelverket föreskriver för ett företag som gör en resultatlös anmälan till IGN.