Apotekskampanj får kritik
Bild från Sveriges Apoteksförenings reklamkampanj.

Apotekskampanj får kritik

Apoteksföreningens nya reklamfilmer ska lyfta fram apotekens roll i vårdkedjan. Men kampanjen får kritik från fackligt håll.

25 apr 2014, kl 11:21
2

I veckan lanserade branschföreningen Sveriges Apoteksförening en reklamkampanj som riktar sig till allmänheten. Kampanjen innehåller bland annat tre reklamfilmer. Filmerna ska enligt branschföreningen på ett humoristiskt sätt visa misstag kring egenvård och få fler att inse värdet av apotekens kompetens. 
– Vi vill på ett både roligt och tankeväckande sätt visa att kompetensen på apoteken är viktig och att apoteken är en viktig del i vårdkedjan. Vi har länge arbetat med att lyfta apotekens roll i samhället och visa att de är så mycket mer än bara en ren distributionscentral för läkemedel, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.

Reklamkampanjen innehåller även ett Facebooktest för att testa vem som är ”Din vän i nöden”, alltså den som man interagerat mest med och som bör ta hand om en när man är sjuk.
– Men då vill vi också visa att om den personen inte kan hjälpa till så ska man vända sig till apoteken – där hjälpen är närmast, säger Johan Wallér.

I reklamkampanjerna används begreppet ”med.hjälpare” om apotekspersonalen. Det ogillar fackförbundet Sveriges Farmaceuter, som menar att det bidrar till ytterligare förvirring kring de många olika titlar som redan finns på apoteken idag.
– Jag tycker att det är bra att man lyfter apotekens roll i samhället och i hälso- och sjukvården, och visar att det finns kompetens i hälsofrågor där som är lättillgänglig. Men jag tycker att det är synd att man inte passar på att påpeka att det inte är byggnaden som är viktig, utan det är farmaceuterna, de legitimerade receptarierna och legitimerade apotekarna, säger Thony Björk, förbundsordförande för Sveriges Farmaceuter.

– Visst är reklamfilmerna lite humoristiska, men de använder en fiktiv titel som kan förvirra ytterligare. Jag tror att man skulle ha ännu mer att vinna på lyfta fram de riktiga titlarna, eftersom det är apotekarna och receptariernas kompetens som gör apoteken unika. Det är samma problem med att flera apotekskedjor har egna titlar som också skapar förvirring och nu tillför Sveriges apoteksförening en.

Johan Wallér menar att kampanjen är ett sätt att skapa uppmärksamhet för apoteken.
– Vi vill promota apoteken på ett smart och förhoppningsvis roligt sätt.

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Björk verkar ha missförstått någonting. Det är väl uppenbart att skriva ut medicine och sedan backa tillbaka till med.hjälpare är ett sätt att visa på hans medlemmars kunskap och roll. Det är väl högst otroligt att någon går in på ett apotek och förvånat utbrister; Va, är din titel inte med.hjälpare, utan legitimerad receptarie! Så förvånad jag blir!

    Björk för en kamp för att visa att legitimerade yrken är viktiga. Ingenting i Apoteksföreningens kampanj motverkar detta. Tvärtom. Jag trodde alla i branschen var överens om att folk utanför har rätt vaga idéer om vad personalen på ett apotek egentligen gör och kan.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng