Apotekets vd kritiserar
chefer för illojalitet

Apotekets vd Stefan Carlsson kritiserar i en intern video apotekens chefer för att liera sig med kunderna i kritiken mot Apotekets nya kundcentra.

14 nov 2003, kl 15:23
0

Som chef har du ett mycket stort ansvar att föra arbetet vidare. Jag vill att du kommunicerar våra strategiska överväganden på ett övertygande sätt, säger Stefan Carlsson i en intern video, ?Några ord om den strategiska planen och din roll som chef?.
En video som fått många chefer att ilskna till.
?Vi kunde behöva lite uppmuntran. Nu pekar han med hela handen istället. Skulle jag visa den här för mina anställda skulle blodtrycket öka något fruktansvärt, säger en apotekschef till Läkemedelsvärlden.
Det kritikerna, som vill vara anonyma, gått i taket för är främst den illojalitet mot företaget som Stefan Carlsson i videon säger sig ha märkt.
? Jag har under senare tid stött på mycket diskussion om till exempel kundcentra där jag upplever att både chefer och medarbetare ibland lierar sig med kundernas klagomål mot vår utveckling. Det här går inte. Vi måste visa kunden att vi är inne i en utvecklingsprocess som kanske innehåller en del problem, säger Stefan Carlsson allvarligt.
? Lierat oss med kunderna. Vi måste väl rapportera det kunderna tycker är mindre bra, så att man på högre ort kan överväga en förändring eller åtminstone leverera bra förklaringar till varför det måste vara på det här sättet, kontrar en kritiker.

Befogad kritik
Förklaringar är något vissa anställda uppenbarligen inte tycker sig ha fått. För faktum är, säger kritikerna, att många apotek, liksom kunder, är tveksamma till den centrala kundcentral dit alla telefonsamtal ska kopplas.
? Erfarenheten av sådana här centralstyrda telefonsamtal är ju att det ofta blir längre väntetider, risk att bli felkopplad och så vidare.
Resultatet har blivit att en del apotek nu lämnar ut direktnummer så att till exempel sjukvården slipper centralen.
Det framgår också av den interna videon att Stefan Carlsson kräver bättre uppslutning kring distansapoteken.
? Man hör ibland ?var det nödvändigt att centralisera skicken till de här apoteken?. Distansapoteken är, vill jag säga tydligt, kanske vår absolut viktigaste utveckling inför framtiden, säger Stefan Carlsson.
Budskapet i videon är ?gör som jag säger?. Det är inte ett särskilt bra sätt att kommunicera med de anställda, sammanfattar en kritiker.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng